Simmer inFryslân - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu Simmer inFryslân - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu

Simmer inFryslân

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rina

22 September 2009 | Malawi, Rumphi

Monile,



Het lijkt nog maar net geleden dat ik samen met Wia uit het vliegtuig stapte en een vakantie van bijna 3 maanden voor de boeg had. Zo lang had ik nog nooit vrij gehad. Ik was zelfs bang dat ik me zou vervelen waardoor ik wat werk meegenomen had uit Malawi. Nou verveeld heb ik me absoluut niet en voordat ik het wist was ik alweer aan het aftellen.



Ik was vergeten hoe groen Friesland is en hoe netjes alles in Nederland is afgewerkt. Ik heb heel wat uurtjes op de fiets doorgebracht en genoten van die prachtige fietspaden door de weilanden met de koeien, schapen en paarden in de wei. Ook heb ik verschillende boottochtjes gemaakt en nog 2 dagen met de cabrio getoerd. Weten jullie eigenlijk wel hoe mooi Friesland is….hahaha.



Ik heb ook genoten van al het lekkere eten en de vele heerlijke barbeques. Mijn missie om een paar kilo te groeien is goed geslaagd. Toen ik weer rondliep in het ziekenhuis riep iedereen tegen me: “Welcome…and you have grown fat” en dat is hier een groot compliment (echt waar!). Zelfs op de markt viel het de meeste kooplui op dat ik toch wel wat zwaarder was geworden. De lekkere tussendoortjes en snacks zijn nu weer verleden tijd en dus is mijn gewicht langzaam weer aan het dalen.

Bezorgde mensen kunnen altijd iets opsturen…….hihihi. HINT HINT



Het heeft me ontzettend goed gedaan om iedereen weer te zien en het voelde direct alsof ik nooit weg was geweest. Ik heb genoten van alle gesprekken en ik heb regelmatig spierpijn gehad van het lachen. Echte vriendschap staat boven tijd en afstand.



Bedankt ook voor het warme welkom op het KCL. Ik denk nog altijd met plezier terug aan mijn werk in het lab met al zijn ruimte en apparatuur! Mijn werk is hier een stuk zelfstandiger en soms mis ik de collegialiteit en de heerlijke humor die we op de werkvloer hadden.

Boukje bedankt voor de spulletjes voor het lab. Ze zijn er erg blij mee!



De meest gestelde vraag die ik de laatste dagen in Leeuwarden kreeg was: “Heb je zin om terug te gaan?”. Mijn antwoord was dan altijd een volmondig: “JA”.

Ik heb een heerlijke tijd in Leeuwarden gehad en het zal altijd mijn thuisbasis zijn maar ik vind mijn werk in Rumphi nog steeds een geweldige uitdaging en ik ben hier nog niet klaar. De batterij is weer opgeladen en ik begin vol goede moed aan het vervolg van mijn avontuur.



De vliegreis ging voorspoedig (een beetje zwaar beladen………hahaha) en Marianne stond op het vliegveld om me af te halen. Ondanks dat ik geen kaas bij me had was ze toch heel blij om me te zien. We zijn een paar dagen in Lilongwe gebleven zodat ik nog wat dingen kon regelen op het hoofdkantoor en langzaam weer kon wennen aan Malawi.

Ondertussen zit ik in Rumphi en voel me hier weer helemaal thuis. Het nieuwe huis is een stuk mooier en we zijn druk bezig geweest om het een persoonlijk tintje te geven. Het is ook een stuk dichter bij het ziekenhuis en dat is in deze warmte erg prettig. De temperatuur begint alweer aardig op te lopen nu we weer richting zomer gaan.



Mijn werk gaat erg voorspoedig. Ik bemoei me niet meer met de routine maar ben veel bezig met Quality Control en probeer training te geven aan de 3 studenten die er nu zijn. Ik ben ook druk bezig met de supervisie van de Health Centres. Ik kan nu gebruik maken van de VSO-auto (ik ben geslaagd voor mijn 4wheel drive test) en ik geniet met volle teugen als ik met die grote auto door de heuvels rij over wegen die soms niet meer zijn dan een karrenspoor.

Tot mijn grote verbazing heb ik ook al een kantoor gekregen (2 weken geleden pas om gevraagd) met een bureau, boekenkast en zelfs een echte bureaustoel.

Ik heb in de afgelopen 3 weken al meer gedaan dan in 2 maanden tijdens mijn vorige plaatsing.



We hebben een nieuwe District Health Officer (DHO) gekregen en ik heb het idee dat deze wat doortastender is dan de vorige.



Als laatste wil ik mijn ouders nog bedanken voor hun goede zorgen.

Ik zou nog veel meer namen op kunnen noemen maar de meeste van jullie heb ik gelukkig nog persoonlijk een afscheidsknuffel kunnen geven.



Bedankt allemaal, jullie hebben me een GEWELDIGE tijd in Nederland bezorgd!



Liefs Rina



  • 22 September 2009 - 20:22

    Geertje Juckers:

    Hoi Rina,
    Leuk om te lezen, dat je nu de dingen kunt opzetten , waarvoor je eigenlijk daar naar toe ging. Jammer , dat ik je niet meer heb gesproken, maar dat kan wel bij je volgende verlof. Ik ben met vakantie naar Ierland geweest een prachtig land. Heb een nieuwe digitale camera, dus heb veel foto's gemaakt. Op het lab. zijn we nu bezig met de harmonisatie met lab. Heerenveen.Verder geen nieuwe roddels of spannende dingen. Jij krijgt het weer warm en wij koud. Al vind ik de avonden met een glaasje wijn en brandende kaarsjes toch ook wel heel gezellig. Rina veel sukses met je werk daar en ik volg je reisverslag. Groetjes, Geertje


  • 22 September 2009 - 21:11

    Vinanda:

    Hallo Rina
    Ik heb je deze zomer niet meer getroffen, dus bij deze weer heel veel succes met het realiseren van je nieuwe doelstellingen en geniet er van. Ik verheug me weer op alle reisverslagen. Hou ons op de hoogte!
    Wij zijn ons aan het voorbereiden op het afscheidsfeestje van Janny Callenbach, die helaas (voor ons) met pensioen gaat.
    Groetjes, Vinanda

  • 23 September 2009 - 05:44

    Tea:

    Mooi, dat alles nu beter loopt. Stuur maar een lijstje met wensen, dan kunnen we dat misschien regelen.
    Groetjes Tea

  • 23 September 2009 - 08:14

    Leandre:

    Wat hebben jullie toch met die wc... kan me herinneren dat we vorig jaar kaartjes konden sturen voor het opleuken, nu weer allerlei stickers?? Leuk om te horen dat je weer zo enthousiast aan de slag gaat. Lekker is dat na een jaar he, dat je het gevoel hebt dat alles gewoon al bekend is. Doe de groetjes aan Marianne, want ik geloof dat die de weg naar het internet café kwijt is :-) grapje hoor, ik kan me voorstellen dat dat één van de minder belangrijke dingen is als je zo druk bent en in zo'n geweldig land woont. Geniet weer verder!

  • 27 September 2009 - 21:14

    Rita Boekholt:

    Hoi Rina,
    Fijn te lezen dat je zo goed terug kijkt op je tijd in Friesland en nu weer zin hebt om aan de slag te gaan in Malawi.
    Het was fijn om je even weer te zien!! Je koffer zat dus echt vol ( wat dacht je een ruimte te hebben, maar goed ikea en hollandse lekkers, dat vult snel!! )
    Fijn te lezen dat er al zaken voor je geregeld zijn en jullie huis mooier is.
    Heel veel liefs,
    Rita

  • 28 September 2009 - 19:27

    Heit En Mem:

    Lieve Rina,
    Wat fijn om jou verhaal te lezen en zo te horen heb je nu je draai weer gevonden.Ook de foto's waren weer leuk, alleen jammer dat de foto waar je opstaat in je bloemen jurk zo ontzettend onduidelijk is
    Het begint hier al echt herfst te worden, de bomen krijgen alweer prachtige kleuren. Verder is alles prima. We wensen je alle goeds toe en een dikke knuffel van heit en mem

  • 14 Oktober 2009 - 11:41

    Ronald Rijkers:

    Hoi Rina ,
    Zo wat een verassing om te lezen dat je in Malawi werkt en zelfs al voor het 2de jr.
    Wat een avontuur en geweldig dat je die stap hebt durven te zetten . Ik heb ondertussen alle verslagen gelezen en vind dat je het fantastisch doet daar , het lijkt mij niet makkelijk en ik heb bewondering voor je inzet . Ga zo door en ik blijf je verslagen volgen :-)
    Groetjes Ronald

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Rumphi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Terugreis

15 Juni 2011

Vakantie

13 Mei 2011

Afscheid

21 April 2011

De laatste loodjes...

28 Maart 2011

Verhuisd
Rina

Actief sinds 04 Mei 2008
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 73050

Voorgaande reizen:

01 Juni 2008 - 19 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: