Ontwikkelingshulp - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu Ontwikkelingshulp - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu

Ontwikkelingshulp

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rina

27 November 2009 | Malawi, Rumphi

Monile,

Het regenseizoen is begonnen en dat betekent dat het stof is weggespoeld en de eerste frisse groene kleuren weer zichtbaar worden. Het betekent ook dat de vergezichten veel helderder zijn maar de wegen zijn daarentegen veel slechter geworden. Ook de stroomstoringen zijn weer veel frequenter en afgelopen week heb ik zelfs op een vuurtje gekookt want elke dag brood eten was ik wel een beetje zat.

Ik ben op dit moment het boek Doodlopende Hulp van Dambisa Moyo (een echte aanrader!!!) aan het lezen. Het gaat over de enorme westerse ontwikkelingshulp richting Afrika in de afgelopen 50 jaar, waarom het niet werkt en wat er wel moet gebeuren. Er zijn meer boeken geschreven over het falen van de ontwikkelingshulp maar dit boek is niet pessimistisch en schetst een andere weg voor Afrika. Volgens Moyo is “ontwikkelingshulp misschien de belangrijkste oorzaak van de ellende. Want in plaats van te stimuleren, werkt financieel eenrichtingsverkeer verlammend en zijn het steeds de verkeerde bedrijven en politici die ervan profiteren”.
Malawi is een echt donorland. De mensen zijn hier gewend om veel hulp van de westerse wereld te krijgen en aan deze hulp zitten weinig voorwaarden en verplichtingen want als de hulpprogramma’s eenmaal gestart zijn dan is het ook een prestige kwestie om er een succes van te maken en daarbij is er veel concurrentie tussen de verschillende NGO’s.

Ik vraag me dan ook automatisch af of het werk wat ik doe wel zinvol is.

Ik sta nog steeds volledig achter VSO, het is niet een organisatie die met bakken vol geld komt. Het laat vakmensen samenwerken met de lokale bevolking, want alleen door in de mensen zelf te investeren is verandering mogelijk.
Tijdens mijn werkzaamheden vraag ik mezelf regelmatig af of ik nog in de rol van facilitator zit of in de rol van “gap-filling” en ik probeer kritisch te blijven met de uitvoer van mijn doelstellingen. Ik kan wel van alles willen veranderen maar ik moet rekening houden met hun werkwijze, cultuur en omstandigheden. Het is een intensieve periode waar ik zelf ook heel veel van leer.

Al met al heb ik het reuze naar mijn zin met mijn nieuwe werkzaamheden. Helaas is de motivatie van mijn lab collega’s niet erg verbeterd maar ik heb ondertussen wel de volledige steun van de District Health Officer (DHO) waardoor ik de kans krijg om mijn werkzaamheden in het district verder uit te breiden.

Ik werk nu ook veel samen met de HIV Testing en Counselling (HTC) coördinator, mrs Patricia Mweso, en dat is een super mens. Ze is zeer ervaren en we proberen samen de HTC naar een hoger plan te brengen. Ik probeer nu een supervisie te regelen naar 2 plaatsen die alleen per boot te bereiken zijn. Ik hoop dat het lukt want sinds ze daar vorig jaar zijn gestart met HTC activiteiten is er nog nooit een supervisie geweest. Mijn camera gaat ook mee want op deze uitstapjes ben ik niet alleen aan het werk maar ben ik ook gedeeltelijk een toerist J
Wat een leuke baan heb ik toch!!!

Twee weken geleden hadden we de Deputy Minister of Health op bezoek en dat was weer een hele belevenis. Het ziekenhuis was van top tot teen gepoetst waarbij zelfs de gevangenen ingezet werden om alles tip top te krijgen. Er was ook een meeting met het personeel geregeld (in een veel te kleine ruimte) en het was jammer dat ik geen videocamera bij me had. Het begon met een luid en lang gebed met daarna allemaal toespraken. Het nieuwe lab werd nog speciaal genoemd want na 5 jaar!!! was het toch wel tijd om het af te maken. Ik moest me inhouden om niet te gaan applaudisseren……….hahaha.
Tijdens het vragenrondje werd er wat eten geserveerd maar voordat er in Malawi gegeten wordt moet je eerst je handen wassen dus werd er met een kan water met een kom bij de mensen langs gegaan. Daarna gingen er kleine stukjes vlees (droog draadjesvlees) in een schaal rond en ondertussen werden er nog steeds vragen beantwoord. Je kan je voorstellen dat het een heel rommelig geheel was. Op het eind werd er weer luid en lang gebeden en ging iedereen weer aan het werk. Tijdens deze meeting was al het personeel aanwezig en de patiënten moesten maar even een uurtje wachten…. Dit kan je je in Nederland niet voorstellen maar hier is het heel gewoon.

Na 2 maanden hard werken was het nodig tijd om wat ontspanning te zoeken. We zijn weer naar Lake of Stars, het muziekspektakel aan het meer, geweest. Hierna kwam Marianne haar vader aan in Malawi voor vakantie en ik ben samen met hen mee geweest op safari naar Zambia. Hetzelfde uitstapje als vorig jaar met Neeltje maar het is daar zo MOOI. We zijn ook naar Nyika National Park geweest (met een betere auto hoor Wia……hihihi) en daar hebben we genoten van de prachtige natuur.

Zoals sommigen van jullie weten is het verplicht om één koffer lekkers mee te nemen als je ons komt opzoeken en Marianne haar vader, met hulp van mijn familie, heeft keurig aan deze voorwaarde voldaan…………SUPER!
Het uitpakken was weer één groot feest en alles is veilig opgeborgen want we hebben veel last van ongedierte en ik moet er toch niet aan denken dat al dat lekkers aangevreten wordt.

Ons leventje in Rumphi voelt ondertussen heel vertrouwd. We hebben 3 man personeel in dienst; Mr. Michail, de nachtguard; Cosmas, de houseboy (voor de huishoudelijke klusjes) en George,de tuinman. Dit is natuurlijk superdeluxe maar op deze manier profiteren er 3 gezinnen van onze aanwezigheid hier. We moeten ons wel als echte bazen gedragen anders maken ze daar direct misbruik van door net iets later te komen of voor de zoveelste keer om extra geld te vragen. Marianne geeft ze regelmatig een (terechte) toespraak dus nu komen ze vaak naar mij want ze weten dat ik de “softie” ben…….hahaha.

Dit was het voorlopig weer. Het zweet staat me dik op de rug want we zitten op dit moment in de warmste maand. Voor het slapen nog even een koude douche en dan morgen weer aan het werk. Ook in Malawi sluipt de routine er snel in………….hahaha.

Hoop snel weer wat van jullie te horen en is Sinterklaas al in het land???

Liefs Rina

  • 29 November 2009 - 08:13

    Leandra:

    Ha die Rina!
    Wat een verhaal weer. Klinkt alsof je het inderdaad weer goed naar je zin hebt. Grappig dat het overal hetzelfde is met hoogwaardigheidsbekleders: alles moet aan de kant voor hen, en al het werk stopt ter plekke. Suf gedoe...
    Lijkt me lastig, personeel! Ik denk dat ik ook de "softie" zou zijn, hahahaha.
    Succes met al je werkzaamheden!
    Leandra

  • 29 November 2009 - 12:24

    Geertje Juckers:

    Leuk om weer wat van je te horen. Wist van Wia , dat je je nu wel thuis voelt en kan doen waar voor je er naar toe bent gegaan. Wat een prachtige foto,s, alleen die spin, wat een engerd. Sinterklaas is er weer en ik ben druk met kadootjes en gedichten. Met mij gaat het prima en op het lab. en de collega,s ook. Al hebben we tegenwoordig wel vaak dat er mensen langdurig ziek zijn, meer dan vroeger. En niet alleen de ouderen Ik ga dit jaar niet ver op vakantie, wil in 2011 naar australie in het najaar , dan is het daar lekker voorjaar. Waarschijnlijk ben ik dan met de OBU en kan mijn tijd zelf indelen.
    Hier regent het nu, al bijna 2wkn. brr, al is het niet koud. Rina, tot mails en vier daar ook maar sinterklaas. Fijne kerstdagen en een heel goed en gezond 2010.
    groetjes, Geertje xxx

  • 01 December 2009 - 07:32

    Tea:

    Fijn om de horen dat je het weer naar de zin hebt. En dat alle lekkers weer is aangekomen. Ik hoop ook dat de volgende zending (die al onderweg is) je bereikt. Liefs Tea

  • 08 December 2009 - 12:18

    Wia:

    Hee Rina en Marianne,
    Wat ben ik blij dat jullie een andere auto hebben! Maar nu zul je niet zulke geweldige avonturen beleven met pech onderweg. Dat had ik voor geen goud willen missen hoor. Neem je nog wel eens lifters mee, met of zonder kip hihi. Geniet van al het lekkers. Werk ze, we denken heel veel aan jullie.
    groetjes van Frits, Erwin en Annika.
    Dikke kus, Wia.

  • 16 December 2009 - 12:08

    Nancy:

    Pas maar op:

    Krokodil bijt Fries in z'n bil Van een onzer verslaggevers
    AMSTERDAM - De 26-jarige Marten Mulder uit Leeuwarden is in Malawi bijna doodgebeten door een krokodil.

    Marten Mulder. Ads door Google
    16 KG Afvallen in 4 Weken
    Snel & Zonder JoJo effect Niet Goed is Geld Terug. Bestel nu!
    www.RDX-ultra.nl/Afvallen
    Morgen Gebeurt Het
    Koop de nieuwe roman van Peter Langendam, spannend & ontroerend!
    www.morgengebeurthet.nl
    Boeken & Meubels
    Meubels opknappen/stofferen Op zoek naar een boek ?
    boekenmeubel.nl
    De Fries werd volgens de plaatselijke politie drie kilometer meegesleurd voordat hij kon worden gered. Het roofdier nam naar verluidt een hap in zijn bil, benen en hand. Mulder reist met twee vrienden in een oranje VW camperbusje door Afrika. Tijdens de reis doen ze allerlei ontwikkelingswerk.

    Het drietal, 'the three lefthands' zoals ze zichzelf noemen, waren in Malawi toen het gruwelijk misging. Volgens politierapporten ging de man een stukje zwemmen met zijn hond toen hij werd aangevallen. Mulder werd gered door een omstander die een ijzeren voorwerp naar het dier gooide. In het ziekenhuis kreeg hij twintig hechtingen.

    :)

  • 16 December 2009 - 16:48

    Thomas:

    16 december 2009 , pag. 1
    Berlikumer overleeft aanval krokodil
    Marten Mulder (25) uit Berlikum
    wilde in Malawi een stukje zwemmen
    met hond Noflik. Even later
    vocht hij op leven en dood met een
    krokodil. ,,Ik dacht: fuck, hier gaat
    het toch niet eindigen?"
    MANGOCHI – Hoe het met hem gaat? Marten
    Mulder, aan de telefoon vanuit Mangochi in
    het zuiden van Malawi, schiet in de lach. ,,Er
    zitten twintig gaten in mijn lichaam die er
    niet in horen. Sommige zijn zo diep dat je er
    een halve vinger in kunt steken. Maar ik leef
    nog wel. En we zitten hier midden in het paradijs.
    Mij hoor je niet klagen.”
    De Fries is even wereldnieuws. Malawi:
    Crocodile attacks Dutch national kopte Africanews.
    com gisteren. ,,Het was bizar. Het
    raarste moment uit mijn leven.” Vijf dagen
    Door Stef Altena
    na de aanval zit hij onder het verband en
    nog altijd vol adrenaline.
    Afgelopen donderdag besloot hij een
    stukje te gaan zwemmen met hond Noflik in
    het Malawimeer. ,,Het is hier heet. Overdag
    wel 40 graden. Ik zocht even verkoeling in
    het ondiepe water langs het strand. We hadden
    hier al vaker gezwommen”, verklaart
    Mulder. Met zijn vrienden Henk Rigter uit
    Leeuwarden en Minne Bonnema uit Vrouwenparochie
    reist hij al anderhalf jaar
    dwars door Afrika in een oud VW-busje.
    ,,Ik was amper 20 meter van de kant toen
    ik iets aan mijn voet voelde trekken. Even
    later hapte het in mijn linkerdij. Shit, het is
    een krokodil hoorde ik mezelf denken.”
    Plots begon het water onder hem woest te
    woelen. Het 2,5 meter grote dier probeerde
    meer grip te krijgen en beet steeds opnieuw
    in het lichaam van de Berlikumer.
    ,,Ik dacht: fuck, hier gaat het avontuur
    toch niet eindigen?” Drie keer trok de krokodil
    Mulder onder water. Hij schreeuwde het
    uit. Vanaf het strand snelde een groep jongeren
    het water in met stokken en takken.
    Ze begonnen het dier op zijn kop te slaan en
    probeerden het met geschreeuw weg te jagen.
    Even verslapte de krokodil zijn greep. ,,Ik
    kon mijn been uit zijn bek halen. Hij sprong
    weer tegen me op, ik zette mij af via zijn
    bek.” Mulder was los. Als een gek spoedde
    de groep zich naar het strand. ,,Ik dacht:
    yes, yes, yes. Ik ga het halen!”
    In totaal duurde de aanval dertig seconden.
    Mulder werd naar het ziekenhuis gebracht.
    Twintig diepe wonden heeft hij in
    zijn been, dijbeen en achterwerk. Hij zit nog
    aan de antibiotica. Over een paar dagen
    gaan zijn hechtingen eruit. Een bevriende
    Malawiër heeft de 80 kilo zware krokodil gedood.
    Mulder: ,,Over een week ga ik weer
    lekker zwemmen. We hebben hier gewoon
    een privé-strand.”

  • 25 December 2011 - 05:37

    Nami Aye Yg Carikan :

    Dorin apalladoo dorin lokal ada yg adae durinn banggkokk nanti aye carikaen rina com ibo almarhummm cilikkk drz zzz com romah kontak kan lapangan takarauu plh

  • 09 Oktober 2019 - 13:07

    J*rjen B**mers:

    Z*ggo gaat naar de knoppen. De eisen zijn bizar. Alles moet sneller, meer, gekker, wilder, fit-for-growth, sneller chatten, polsen kapot, meer mensen in de ziektewet en mentaal geknakt. Wie grijpt in? Wie helpt ons? We zitten als kippen op een legbatterij naast elkaar, het enige wat je hoort is driftig getik, achter je pc zitten en typen. 8 uren non-stop. Klagen? Dat betekend een reprimande, of ontslag. Help ons! SOS!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Rumphi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Terugreis

15 Juni 2011

Vakantie

13 Mei 2011

Afscheid

21 April 2011

De laatste loodjes...

28 Maart 2011

Verhuisd
Rina

Actief sinds 04 Mei 2008
Verslag gelezen: 2209
Totaal aantal bezoekers 73057

Voorgaande reizen:

01 Juni 2008 - 19 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: