Afscheid - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu Afscheid - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu

Afscheid

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rina

13 Mei 2011 | Malawi, Rumphi

Monile,

In mijn nieuwe huis heb ik geen house-boy meer en ik moet nu mijn eigen afval verbranden en ik moet zeggen, een vuurtje stoken is best wel moeilijk. Huishoudelijk afval is altijd wat vochtig waardoor het moeilijk vlam vat. Ik blijf proberen want dit moet ook geleerd worden.........hahaha.

Laatst had ik voor de zoveelste keer een lekke band en hoewel de auto te koop staat besloot ik toch maar om 2 banden te vervangen met een paar goede 2de hands. De 2 voorste banden moesten naar achteren en de 2de hands banden moesten voor geplaatst worden oftewel alle banden moesten eraf en opnieuw geplaatst. In Nederland zou dat een fluitje van een cent zijn maar hier kostte het me meer dan 3 uur. Dit “bandencentrum” had geen banden te koop en de krik en moersleutel moest ik zelf aanleveren. Arbeidsloon was totaal 5 euro; 1 euro per band en 1 euro fooi.

De brandstof crisis houdt nog steeds aan. Dan is er weer geen diesel te koop en dan zijn er weer problemen met benzine maar de president houdt nog steeds vol dat er niks aan de hand is. Omdat je nooit weet wanneer je weer kan tanken gooien ze bij het benzinestation de tank helemaal vol en dit doen ze door de auto heen en weer te schudden. Zo loopt de brandstof al in de leidingen en kan er net 1 of 2 litertjes extra worden getankt.

In Nederland krijgen we informatie via de tv, krant of we zoeken het zelf op via internet. In de afgelegen gebieden in Malawi hebben mensen geen tv en ook kunnen ze vaak niet lezen dus om informatie te geven wat betreft gezondheid worden vaak “drama groepen” opgericht. Dit zijn “gewone” mensen die m.b.v. straattheater een bepaalde boodschap uitdragen. Tijdens de TB microscopie training hebben we zo’n groep uitgenodigd en hebben ze een voorstelling gegeven in het ziekenhuis.
Het gaat erom om mensen duidelijk te maken dat ze naar het ziekenhuis gaan (ipv de witchdoctor) als ze zich niet lekker voelen. Ook werd de procedure uitgelegd wanneer je doorverwezen wordt naar de TB poli. Het was ontzettend leuk en hoewel ik de taal niet begrijp kon ik aan hun gezichten en de reacties van het publiek het verhaal aardig volgen. Sommigen zijn geboren acteurs en weten precies hoe ze het publiek moeten bespelen.

Vorige week had het ziekenhuis een farewell party georganiseerd. Er was een officieel comité samengesteld en alles verliep volgens protocol maar natuurlijk zat er behoorlijk wat vertraging op het tijdschema............hahaha. Ik moest voorin de zaal zitten samen met andere “belangrijke” mensen en de avond begon met veel toespraken. Hierna werden de kado’s aangeboden op de Malawiaanse manier: mensen beginnen aan de andere kant van de zaal te dansen en lopen swingend naar je toe om het kado of geld te overhandigen. Op een gegeven moment stonden alle collega’s voor me te dansen om het gezamenlijke kado van het ziekenhuis aan te bieden. Erg bijzonder. Daarna heb ik gedanst met de DHO en was de dansvloer geopend. Er waren kratten softdrinks en bier en geroosterd stukjes vlees (een beetje taai) en om 11 uur was alles op en was het feest afgelopen.

Voor mijn laatste dag had ik een traditionele Malawiaanse outfit laten maken en met een afscheidskaartje en een zak vol snoepjes heb ik van iedereen afscheid genomen. Mensen zijn hier dol op zoetigheid en het was verbazend om te zien hoe dankbaar iedereen was met een handvol snoepjes. Het was een hele leuke dag en met mijn hoofd vol van alle lieve woorden en complimenten ging ik naar huis met een brede lach op mijn gezicht.

Ik moet nu proberen om alles los te laten en dat is best moeilijk. De progressie die ik de laatste tijd heb gezien was geweldig en mijn hoofd zat nog vol plannen om dit verder uit te bouwen maar helaas, mijn tijd is om.

Ik heb nu vakantie en mijn eerste uitstapje was Lilongwe om koninginnedag te vieren bij de consul met alle andere Nederlanders in Malawi. Erg gezellig en de hapjes waren weer fantastisch; bitterballen, broodje kroket, haring, kaassoufflés, worst en zelfs saté met pindasaus. Ik zal wel weer te horen krijgen: “Rina, you have grown fat!!!”............hahaha.
Het was wel noodzakelijk om dicht bij de keuken te staan want zodra er een nieuwe schaal naar buiten werd gebracht dan was er volop belangstelling..........smak smak.

Volgende week vertrek ik voor 3 weken naar Tanzania en misschien zelfs Kenia en Oeganda. Ik ben druk bezig om de route uit te stippelen maar voordat het zover is moet ik eerst het huis leeghalen en alles in mijn koffers zien te krijgen. Door de souvenirs en de vele kado’s van de laatste tijd zal dat niet lukken. Gelukkig ken ik volunteers die na 17 jaar terug gaan naar Nederland en zij hebben een container geregeld waarin ik mijn overtollige bagage kwijt kan.

Al met al worden het nog een paar drukke dagen maar ik begin steeds meer in de vakantie stemming te komen.

Liefs,

Rina







  • 13 Mei 2011 - 10:26

    M & M:

    Hi Rina, wat leuk dat we je nog ontmoet hebben tijdens Koninginnedag! Geniet van je welverdiende vakantie! We hopen dat de griep, die momenteel in Salima rondzwerft, Rumphi pas bereikt als jij al in Tanzania bent! Veel liefs, M & M

  • 13 Mei 2011 - 13:00

    Diny Sonnega:

    Hoi Rina,
    Wat heb je weer een leuk verslag geplaatst, altijd heel leuk om de dingen die jij meemaakt te lezen. Ik kan mij voostellen dat je met bloedend hart afscheid moet nemen maar deze ervaring neemt niemand jou meer af! Gelukkig heb je veel bereikt deze jaren en dat was ook de bedoeling toch? Nu weer tijd voor een prachtige vakantie en dan maar weer zien wat er op je pad komt. Ik hoop dat je ons nog een tijdje op de hoogte houdt van je belevenissen want dat is altijd heel leuk. Groeten vanuit Holland aan al je kennissen daar en een goede reis en groeten van Diny

  • 13 Mei 2011 - 17:05

    Rita Boekholt:

    Hoi Rina,
    Wat fijn te lezen, dat je goed terug kunt kijken op je periode in Malawi!
    Het is heerlijk om je enthousiasme te lezen. Hopelijk heb je nog een paar mooie weken en hopelijk tot gauw!
    Liefs, Rita

  • 13 Mei 2011 - 19:37

    Tea:

    Hallo zus,
    Het is weer een mooi verslag geworden.
    Geniet nu maar lekker van je welverdiende vakantie tot gauw.

    Liefs Tea

  • 14 Mei 2011 - 07:46

    Coby:

    Hallo Rina, als ik jouw verhalen zo lees dan ben je erg gewaardeerd in Rumphi. Het zal wel een raar idee zijn dat die periode nu voorbij is, er komt vast wel weer een nieuwe uitdaging. Ik wens je een hele fijne tijd toe op je reis door Afrika en als je weer in Leeuwarden bent dan zie ik je vast wel weer eens. Heel veel groeten van Coby

  • 14 Mei 2011 - 13:26

    Bard En Karin:

    Hoi Rina,
    Mooi hoor je lange haar!! En wat een mooie malawiaanse outfit.Geniet van je vakantie en tot snel!
    Liefs

  • 15 Mei 2011 - 18:21

    Neeltje:

    Hoi Rina, wat is het toch allemaal snel gegaan! Nog een hele fijne vakantie en tot gauw. Bedankt nog voor je lieve sms-je. Neeltje

  • 15 Mei 2011 - 20:34

    Heit En Mem:

    Weer een prachtig verhaal uit een heel andere wereld. Maar toch wel goedkope garages. Nog een mooie vakantie toegewenst We zien naar je thuiskomst uit
    Liefs en groetjes van Heit en Mem

  • 17 Mei 2011 - 14:13

    Geertje Juckers:


    Hallo Rina,
    Afscheid nemen doet altijd pijn, maar wat neem jij een mooie herinneringen mee! Wens je daar nog een fijne vakantie toe en hoop je in Leeuwarden weer te zien.
    Groetjes, Geertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Rumphi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Terugreis

15 Juni 2011

Vakantie

13 Mei 2011

Afscheid

21 April 2011

De laatste loodjes...

28 Maart 2011

Verhuisd
Rina

Actief sinds 04 Mei 2008
Verslag gelezen: 758
Totaal aantal bezoekers 73050

Voorgaande reizen:

01 Juni 2008 - 19 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: