De laatste loodjes... - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu De laatste loodjes... - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes...

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rina

21 April 2011 | Malawi, Rumphi

Monile,

Ik zit nu niet alleen in een fantastisch huis maar ik heb ook 24 uur per dag internet. Deze service zit bij de huur inbegrepen. Wat een luxe!!! Het is heerlijk om weer eens te surfen op het net zonder erbij na te denken wat dit me gaat kosten.

In mijn enthousiasme heb ik net geprobeerd om de laatste uitzending van “De Wereld Draait Door” te bekijken maar dat was wat teveel van het goede. Na elke 3 seconden is er een hapering en dat kijkt niet erg prettig.

Afgelopen week ging ik met de auto naar Lilongwe. Onderweg moet je regelmatig stoppen bij een politiepost. De militairen vragen dan waar je vandaan komt en waar je heen gaat en soms vragen ze zelfs je telefoonnummer maar over het algemeen heb ik weinig problemen. Dit keer vroegen ze of ik een student mee wilde nemen. Hij was tijdens de busstop naar het toilet gegaan en toen hij terugkwam was de bus verdwenen maar zijn bagage was nog aan boord. Ik ging akkoord en hij vertelde dat hij op weg was naar huis want hij had 2 weken vakantie. Op een gegeven moment zagen we de bus aan de kant van de weg staan, ik stopte en hij stapte uit en ging de bus in. De bus vertrok weer en ik reed er net achter. Even later zie ik de bus opnieuw stoppen en er stapt een jongen uit met een koffer. Het was dezelfde student en hij wou liever met mij meerijden dus ik heb hem maar weer in laten stappen. Hij vond mijn (westerse) muziek erg leuk!!!

In Lilongwe heb ik de laatste dingen op de office afgerond en ik moest me melden bij het politiebureau om een police clearance te krijgen voordat ik het land verlaat. Dit is een officieel certificaat waarin staat dat ik geen criminele activiteiten heb begaan tijdens mijn verblijf hier. Het certificaat kost 5000 mkw (= 25 euro) en toen ik wou betalen was degene van de administratie niet aanwezig. Ik werd doorgestuurd naar kamer 37 maar degene was naar de bank en het kantoor zat op slot. Toen kamer 31 binnengelopen maar daar konden ze me niet helpen. Ik moest even (1 uur) wachten. Ik besloot om later terug te komen (2 uren) maar helaas, kamer 37 was nog steeds op slot. Weer aangeklopt bij kamer 31 en daar zat gelukkig nu iemand die bevoegd was om een bonnetje te schrijven. Het is ongelooflijk dat in een hoofdbureau van politie maar een enkeling een betaling kan ontvangen. Ik kon natuurlijk wel aan meer mensen betalen maar dan zou ik geen bonnetje ontvangen waardoor ik het geld niet kon claimen bij VSO.

Hierna ben ik doorgereisd naar Salima waar ik een meeting had met alle VSO lab techs in Malawi. Deze meetings zijn altijd prima verzorgd en erg gezellig maar ook erg bemoedigend. We lopen allemaal tegen dezelfde problemen aan en het is erg goed om daar met elkaar over te praten en elkaar de helpende hand toe te steken.

Deze week ben ik begonnen met een 3-weekse training om 9 mensen te trainen voor TB microscopie. Ik heb op het laatste moment toch nog geld van VSO gekregen om dit te financieren en het ziekenhuis is heel blij met deze kans. Deze training stond al heel lang op het programma maar er was nooit geld. Het tempo van de training is laag. Het opleidingsniveau ligt hier een stuk lager en heel veel dingen zijn niet vanzelfsprekend. Ik weet nog dat ik na een paar maanden erachter kwam dat de HTC counsellors niet weten hoe ze een thermometer af moeten lezen of een timer in moeten stellen.

TB komt hoofdzakelijk voor in arme landen. Veel mensen zijn drager van de bacterie maar door een vermindering van de weerstand wordt de bacterie actief en wordt men ziek. Ondervoeding en HIV hebben grote invloed op het immuunsysteem waardoor TB in deze groep mensen veelvuldig voorkomt. TB is erg besmettelijk en daarom is het noodzakelijk dat geïnfecteerde mensen snel opgespoord worden waarna behandeling kan beginnen. TB microscopie is één van de voornaamste testen om TB snel te diagnosticeren. Rumphi District heeft nu 3 TB centers maar door de training kunnen we uitbreiden naar 7 TB centers. Microscopen zijn al gedoneerd en TB ruimtes zijn geïdentificeerd waardoor alleen training van de microscopisten nog plaats moest vinden.

Mijn laatste weken vliegen om door de vele afspraken en activiteiten is het erg onwerkelijk als ik eraan denk dat het straks echt afgelopen is. Ik heb nu 4 dagen vrij en moet nodig wat slaap inhalen. Internet heeft ook zijn nadelen.............hahaha

Prettige paasdagen!

Rina

  • 21 April 2011 - 19:40

    Paasdagen:

    Hoi Rina,
    Met 24 uur per dag internet kun je vast wennen aan Nederland. Bij ons zijn de paasbakens weer opgebouwd en als het mag gaan ze op 1ste paasdag in vlammen op. Misschien gaat het dit jaar echter niet door. Omdat het al weken niet geregend heeft is het best wel gevaarlijk om een giga stapel hout in de fik te steken. We zullen zien wat de brandweer gaat beslissen.
    Nog een vraagje: Er zijn zoveel dieren in Malawi, maar hebben ze ook een paashaas?

    gr. Johan

  • 21 April 2011 - 19:49

    Rina:

    Een paashaas heb ik hier nog nooit gezien..........

  • 22 April 2011 - 00:13

    Leandra:

    Hallo! Wow, die locatie ziet er geweldig uit! Daar kunnen ze bij ons nog wat van leren, hihihi. Onze conferentie was in een ziekenhuis...
    Veel succes met de echte laatste loodjes en geniet van je vrije dagen!

  • 22 April 2011 - 04:55

    M & M:

    Hi Rina, wat een leuke nieuwe profielfoto! Waar is die gemaakt? Top dat we je met Koninginnedag nog zien! Wij gaan zo naar het vliegveld om onze vrienden op te halen :) Groetjes, fijne paasdagen! M & M

  • 22 April 2011 - 18:49

    Tea:

    Prettige paasdagen en tot gauw.
    Geniet nog van de dagen dat je aan het werk bent.
    Liefs je zus.

  • 23 April 2011 - 09:09

    Geertje:

    Ook fijne paasdagen. Mijn afscheid was hardstikke leuk. Ga nu met Rennie naar Terschelling voor een weekje. Het is prachtig vweer dus genieten. Grietjes en tot ziens in mei?

  • 11 Mei 2011 - 20:14

    Karina:

    Monire Rina! Muli makola? :)
    I found your homepage again and started reading. So nice to hear something about Rumphi and your work. Im copying your articles in google translater, sounds funny but so I understand more..haha ;)
    Enjoy your last weeks in Malawi, I hope everything is good so far
    Grüße aus Deutschland! Yours,
    Karina (hope u remember, one of the germans, the tall one :D)

  • 12 Mei 2011 - 06:15

    Gerarda:

    Hoi Rina!

    Af en toe heb ik weer even tijd om je blog te lezen en nu zie ik dat je deze kan al weer op komt! Waar blijft de tijd en staat zeker niet stil!

    Heel veel plezier nog en wie weet kom ik je gewoon weer tegen in Leeuwarden!

    Groetjes Gerarda :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Rumphi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Terugreis

15 Juni 2011

Vakantie

13 Mei 2011

Afscheid

21 April 2011

De laatste loodjes...

28 Maart 2011

Verhuisd
Rina

Actief sinds 04 Mei 2008
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 73057

Voorgaande reizen:

01 Juni 2008 - 19 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: