Chitumbuka en werken - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu Chitumbuka en werken - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu

Chitumbuka en werken

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rina

22 Juni 2008 | Malawi, Rumphi

Monile
Yewo
Muli uli. Ntile makora, kwali imwe
Ntile makorosa
Yewo

Dit is de ochtendgroet en dat is toch wel even wennen als je normaal alleen “goeiesmorgens” mompelt maar mijn Chitumbuka wordt erg gewaardeerd.

Ok, hier is dan weer een bericht uit Malawi. Ik zit hier pas 3 weken maar het lijkt al veel langer. Een andere cultuur geeft me nog steeds een beetje een vakantiegevoel alleen heb ik het veel drukker.
Ik deel mijn huisje dus met Marianne en dat is echt een lot uit de loterij. Zij is tropenarts en is al eerder in Malawi geweest. Zij is gewend om onder deze omstandigheden te leven en haar informatie is voor mij van onschatbare waarde en niet te vergeten, ze kan heerlijk koken! We hebben veel steun aan elkaar en nog belangrijker we hebben heel veel lol. Tegelijk met ons zijn ook Marcel en Mariska in Rumphi neergestreken. We hebben regelmatig contact met elkaar en gaan dan bij elkaar eten en een filmpje kijken. Het is wel prettig om zo nu en dan even met Nederlanders onder elkaar te zijn want we zijn alle 4 behoorlijk moe van alle indrukken en zo kunnen we even onszelf zijn.
Hier komt wat beroepsinformatie voor mijn vakgenoten in Leeuwarden. Het ziekenhuis in Rumphi ziet er goed uit. Er is veel nieuwbouw en ze zijn gewoon goed bezig. Het lab is hartstikke klein maar het nieuwe lab wordt binnenkort in gebruik genomen. Ik heb daar al 1 dag gewerkt en werd direct op de poli gezet…….hahaha. De klinische patiënten worden allemaal door de afdeling geprikt (ja, echt waar!) en de poli patiënten komen langs en moeten wachten op de uitslag. Bijna iedereen kwam voor Hb (Hemocue) en Malaria dus dat waren allemaal vingerprikken. Veel kleine kinderen hun eerste kennismaking met een blanke vrouw waardoor ik niet weet of ze nou huilden om de prik of omdat ik er zo anders uit zie.
Van de Medical Council in Malawi moet ik eerst een oriëntatie van 4 weken doen in een lab van een Centraal Hospitaal en daarom zit ik nu in Mzuzu. Marianne moet hier 8 weken blijven. We zitten in een appartementencomplex op het ziekenhuisterrein en kunnen geen kant op. Er zit een klein restaurant maar de keus is zeer beperkt. Het centrum is een half uur lopen en het vervoer is minimaal en hier moet je wel voor donker thuis zijn en het is 18:00 uur donker. De flat is minimaal ingericht en we hebben geen kookgerei dus dat is even afzien maar brood met chilisaus en avocado of chilisaus met banaan of met pindakaas is ook lekker.
Dit laboratorium is veel groter en ze doen hier ook veel meer bepalingen maar er staat ook veel apparatuur dat kapot is. Tot februari van dit jaar werd het ziekenhuis gesteund door Taiwan maar de regering van Malawi heeft nu een samenwerkingsverband met China waardoor alle Taiwanezen (ook de dokters) moesten vertrekken. Voor het laboratorium betekende dit dat voor veel apparatuur niet meer aan reagens te komen is of dat kapotte onderdelen niet meer vervangen kunnen worden.
Ok, dit was het weer voor vandaag. Ik zal nog een nieuwe poging doen om wat foto’s op de site te krijgen. Bedankt voor alle leuke reacties en tot mails.

Liefs Rina

  • 22 Juni 2008 - 12:04

    Tea:

    Hallo Rina,
    Leuk om weer wat te horen. De foto's zien er goed uit, het is daar primitief maar het ziet er wel verzorgd uit. Fijn dat je het zo goed met Marianne kan vinden. Succes in Mzuzu, kan je daar engels spreken of is het Malawi's?
    Laatst was het programma de Wandeling van de KRO voor de televisie en dat ging over Malawi. Ik heb dit ook even opgenomen voor heit en mem, dan kunnen zij ook nog een beeld krijgen van het land. Het lijkt een mooi land met een afwisselende natuur. Veel succes en tot het volgende bericht.
    Liefs Tea

  • 22 Juni 2008 - 18:57

    Mem Em Heit:

    Lieve Rina,
    Dat was vandaag een lang verhaal en wat mooi.Nu hebben we een beetje idee hoe je daar woont. Jullie huis is echt geen hutje. We zijn ook blij te horen dat het tussen jou en Marianne goed klikt. We vonden haar direkt al heel sympathiek. Jullie kunnen heel veel aan elkaar hebben daar in de vreemde.Het werk dat je daar moet doen zal eerst best zwaar zijn, maar je weet wat je kunt. Verder is alles hier goed en we wensen jullie daar veel succes.
    Groetjes van ons, ook aan Marianne en liefs van Mem en Heit

  • 22 Juni 2008 - 19:22

    Janet:

    Ha die Rina
    Hier lijkt het ook net alsof je op vakantie bent en volgende week weer aan het werk zal gaan.
    Foto's zien er goed uit 't is in elk geval geen lemen hutje waar je in terecht bent gekomen, ook zou je je daar ook wel weer redden. Kunnen de mensen waar je mee werkt een beetje redelijk engels of ben je echt de hele dag met handen en voeten aan het praten?
    Aan je verhalen te horen heb je het daar echt goed en vermaak je je prima.
    Vind het geweldig om je op deze manier te volgen en zie uit naar je volgende berichten.
    dikke tut en veel plezier/werkse janet

  • 22 Juni 2008 - 20:12

    Marian:

    Dag lieve Rina,

    Fijn om wat van je te lezen, maar nu ook te zien hoe het met je gaat en wat je allemaal doet. Het huis is gelukkig beter dan die plaggenhut waar we het wel eens over hadden :-)

    Dikke hug, Marian (en de mannen)

  • 23 Juni 2008 - 19:54

    Bram:

    Hee Rina,

    Leuk om je enthousiaste verhaal te lezen. Dus op de poli....! Was dat niet de hoofdreden om bij ons te vertrekken;)
    Kun je al een paar woorden wisselen met de bevolking of zeg je de heledag Chitumbuka? Mooi dat je het hebt getroffen met Marianne.
    Wat betreft het prikken door de afdeling: met de dagcurves gaat het hier al best goed: J,K,P en S zijn al over op ACI.

    Heel veel groeten uit IJlst, Bram

  • 25 Juni 2008 - 20:34

    Bertha:

    Hé Rina.

    Het gaat daar dus al net zoals bij ons. Eerst maar even een dagje op de poli. Blijf je nu 4 weken in Mzuzu? Of kun je af en toe even terug naar Rumphi. Het klinkt niet als een vakantietripje.
    Ik moet nog één dag werken en dan.... vakantie. Zondag vertrekken we richting Frankrijk. Even eruit, we komen vast geen Elephant mountain tegen maar de bergen in de Franse Alpen zijn ook wel mooi.
    Rina veel succes met je inwerk-traject daar en tot horens.

    groetjes Bertha

  • 28 Juni 2008 - 19:16

    Sanne:

    Zo...net een wasje gedraaid en dat deed me aan je denken. Vorige week kreeg ik dit adres, dus nu eerst een berichtje. Beloofd is beloofd! Het kaartje dat ik had geschreven voor je wegging is geloof ik niet bij je aangekomen. Ik wilde je via die weg graag een prachtige tijd wensen en je vertellen dat je een kanjer bent. Wat een onderneming! Echt Rina, petje af. Ik heb net al je berichten gelezen en het gaat goed. Leuk ook dat je wat foto's hebt geplaatst. Geeft toch een beetje een indruk van je omgeving daar. Vreemd, als ik hier om me heen kijk ziet het er toch echt heel anders uit hahaha Het huisje ziet er wel gezellig uit moet ik zeggen. Maar wat moet het wennen zijn. Elke dag zoveel nieuwe indrukken! De taal, de mensen, het werk.
    Natuurlijk heb ik nooit in een ziekenhuis gewerkt, maar zoals je het beschrijft lijkt het er heel anders aan toe te gaan. Ik ben benieuwd hoe je werk je bevalt en wat je precies doet.
    Hier in Groningen gaat alles zijn gangetje. Momenteel erg druk op het werk. De vakantie staat voor de deur, dus allerlei tentamens en rapporten. Veel nakijkwerk dus! Verder natuurlijk nog de nodige vergaderingen en studiedagen zodat we volgend jaar goed kunnen starten. Het is nog steeds erg leuk. Gister had ik mijn eerste personeelsuitje en het was een geslaagde dag. Veel lol gehad en leuke dingen gedaan. Daar hou ik wel van :-)
    Als de zomervakantie voor iedereen begint, duik ik achter mijn computer. Het wordt nu toch echt tijd om mijn scriptie af te schrijven. Even geen vakantie voor mij dus, maar het is voor een goed doel.
    Ik hou je op de hoogte. Heb me aangemeld op de site, dus als je een nieuw bericht plaatst hoor ik het. Bijzonder om je zo, van een enorme afstand, toch een beetje te kunnen volgen.
    Maak er wat van en geniet elke dag!

    veel liefs Sanne

    p.s. De wasmachine en droger zijn geweldig. Ik geniet er gewoon van om zelf mijn was te kunnen doen hahaha Ontzettend bedankt dus nog!

  • 30 Juni 2008 - 06:25

    Heit En Mem:

    We hebben jou sms bericht ontvangen en zullen ons best doen voor de spullen.
    groetjes en liefs

    heit en mem

  • 30 Juni 2008 - 08:41

    Geertje J:

    Dat is wel afzien deze weken Rina, maar dan weer naar het leuke huisje. Fijn dat je huisgenoot zo lekker kan koken en al weet wat je daar van de plaatselijke producten kunt gebruiken.
    Ben afgelopen week naar Tiel geweest, lekker geluierd. Nu weer aan het werk, niet druk.
    Groetjes.

  • 01 Juli 2008 - 16:15

    Mirelle:

    Hee meis,

    Dus je had even gemist dat ik eventueel bij je op bezoek kom??? Hahahahahahaahaha, je kijkt mij wel :-D

    Ik heb nog even precies gekeken, maar het lijkt erop of Neeltje en ik elkaar gaan afwisselen bij je... Dus toch iets eerder dan ik dacht, rond 15 okt. Kun je dat handelen, denk je??

    De organisatie is nu mijn mogelijkheden voor een langer verblijf cq binnelandse vlucht aan het onderzoeken, dus let me know!!

    Ik hoop dat je het nog een beetje trek zo doordeweeks in Mzuzu?! Goed onthouden dat elke dag je dichterbij een permanent verblijf in Rumphi brengt dan maar he :-).

    Dikke kus en tot smsss/mails/blogs

    Mirel

  • 02 Juli 2008 - 09:26

    Tjitske:

    Lieve Rina,
    Wij zijn net terug van onze vakantie van Lesbos en ben voor het eerst op je site. Het is toch wel heel echt nu! dat je daar zit. Indrukwekkend hoor hoe je het daar hebt en vind het erg mooi om zo met je mee te leven. Hoop dat je 4 wkn in Mzuzu om vliegen, maar dat zal vast zo zijn met al de nieuwe indrukken. Fijn inderdaad dat het zo goed klikt met je huisgenoot en dat ze lekker kan koken. In tijden dat het even niet zo meezit kunnen jullie elkaar vast goed tot steun zijn. Heel veel succes straks in Rumphi. Ik ga vanavond weer aan het werk, begin met nachtdienst na mijn vakantie.
    Dikke tut Tjitske en ook van Piet

  • 02 Juli 2008 - 12:22

    Hinke:

    Ik zag je mail en moest het even lezen!(onder werktijd nog wel.) Ik begrijp dat je vroeg naar bed moet, maar hebt het wel naar je zin, daar ben ik blij om. Succes daar en tot horens, ga maar aan het werk heb avonddienst. Het is hier vandaag ook 32 graden en zwaar weer op komst.Groet, Hinke

  • 03 Juli 2008 - 16:18

    Marianne:

    Hallo Rina!!

    Fijn dat je het naar je zin hebt. Helemaal geweldig om de foto's erbij te zien. Dan heb ik er toch een beter beeld bij. En nu weet ik zeker dat je niet in een hut woont....whawhaha.

    Hier in Leeuwarden gaat alles gewoon zijn gangetje. De vakantietijd is aangebroken, en het is rustig in town. En in de kroegen helemaal, want het rookverbod is ingegaan.....Ik baal er wel van, maar het zal wel wennen (denk ik). Voorlopig is de behoefte om naar de kroeg te gaan, even weg. Ach, dat scheelt weer geld moet je maar denken....oh ja, je bed slaapt heerlijk!!!

    Ik moet je wel even een compliment geven: ik vind dat je echt heel leuk schrijft!! Ga vooral zo door, ik kijk regelmatig of je er weer een verhaal op hebt gezet.

    Heel veel plezier, en geniet ervan!!!

    Liefs van Marianne

  • 07 Juli 2008 - 20:07

    Geesje:

    Hey Rina,
    heb je site gevonden, zoals je ziet! heb vanavond weer dienst! patienten liggen lekker te slapen hier!
    Het gaat je goed daar, zo te lezen! 't is een beetje behelpen he, daar, als je ons moderne ziekenhuis gewend bent...TD of firma is hier zo gebeld!! haha!!
    Heel veel plezier, en maak er een mooie tijd van!!

    Groetnis Geesje

  • 11 Juli 2008 - 14:42

    Gerarda:

    Lieve lieve lieve Rina,

    hoe is het meissie!!!
    Went het allemaal al een beetje? Klimaat, taal, eten?? Wat een avontuur zeg!
    Ik klein avontuurtje.
    Ik ben namelijk op dit moment bezig met mijn laatste 2 uurtjes bij het KCL. (alleen tot 18:00 uur in de bloedgroepen :-()Vanmiddag afscheidpraatje gehad van Anneke, dus nu wel erg definitief! Weet ik een beetje hoe jij je gevoelt moet hebben. Jij bent dan naar Malawi gegaan, maar ik ga ook ver hoor en wel naar Groningen hihi!!!
    Volgende week vrijdag reizen we af naar Amerika, erg veel zin in!

    Lieve Rina even kort berichtje van mij, maar moet geloof ik ook nog even wat gaan doen hihi!!!

    Dikke kuzzz en zie uit naar je komende verhalen en belevingen!!!

  • 11 Juli 2008 - 16:40

    André En Leandra:

    hoi Rina,
    leuk om te horen dat het goed gaat bij jullie! wat een ervaringen, lekker dat jullie elkaar hebben! wij gaan 15 september naar china, dus ook druk in de voorbereidingen. Aanstaande donderdag begint de Skwid voor mij... dat heb jij allang weer achter de rug. Geniet ervan!

  • 12 Juli 2008 - 06:29

    Chrystal:

    Fijn dat het goed met je gaat en je het daar naar je zin hebt. ik kan me voorstellen dat je heel wat indrukken te verwerken hebt maar wat een avontuur. Het huisje ziet er in ieder geval knus uit (echt Hollands woordje)Zijn jullie daar veel binnen of speelt het leven zich veel buiten af. Als ik het goed begrijp ben je, op het moment van je laatste bericht, nog niet veel aan het werk geweest.Hebben ze daar ook een apotheek en wat moet ik me daarbij voorstellen?
    Mijn vakantie is vandaag begonnen en ik heb eindelijk eens tijd om je berichten te lezen. Was wel al heel benieuwd maar het was de laatste tijd erg druk. Het is nu bijna half negen in de ochtend en buiten heerst een zomerdepressie. De regen valt met bakken uit de hemel dus binnen is het gezellig. Kay, die normaal tussen halfzes en halfzeven wakker is, lig nog lekker te slapen. Kennelijk heeft hij ook echt vakantie. Over een weekje gaan wij naar een pipowagen die ik voor twee weken gehuurd heb. Dat is toch ook avontuur? Heel wat anders natuurlijk dan Afrika maar dat komt misschien later wel.
    Ik ga nu lekker een ontbijtje maken. Kay is bezig wakker te worden dus de dag begint nu echt.
    groetjes,
    Chrystal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Rumphi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Terugreis

15 Juni 2011

Vakantie

13 Mei 2011

Afscheid

21 April 2011

De laatste loodjes...

28 Maart 2011

Verhuisd
Rina

Actief sinds 04 Mei 2008
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 73071

Voorgaande reizen:

01 Juni 2008 - 19 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: