Toekomst - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu Toekomst - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu

Toekomst

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rina

27 April 2009 | Malawi, Rumphi

Monile,

De regentijd is bijna afgelopen en het groene landschap verandert langzaam weer in allerlei kleuren bruin Ondertussen wordt de maïs en tabak met veel enthousiasme geoogst. We gaan nu richting winter. Overdag is daar nog niks van te merken maar ’s avonds koelt het goed af en ’s nachts lig ik weer onder een deken te slapen. Ook de douche is ’s morgens een stuk kouder en dan blijkt wel dat ik er toch nog niet helemaal aan gewend ben............hahaha.

Het leven gaat hier zijn gangetje met de normale ups en downs. Ik geniet nog steeds van het Afrikaanse leven en de prachtige natuur. De sterrenhemels zijn betoverend en onze dagelijkse routine is nooit een sleur. Verstoken van alle luxe genieten we van de kleine dingen om ons heen. Niks is hier vanzelfsprekend en risico’s zijn niet gedekt via verzekeringen of iets dergelijks. Alleen de dag van vandaag telt en daar kan je maar beter van genieten want je weet nooit wat er morgen gebeurt.

Het werken in het ziekenhuis is nog steeds pittig. Ik heb in het begin heel veel moeite gehad met alle namen en gezichten maar zo langzamerhand begin ik mijn weg wat te kennen in het ziekenhuis. Je zou denken dat ze allemaal mijn naam wel zouden onthouden maar de lokale bevolking heeft ook veel moeite met al die blanken want volgens hun zien ook wij er allemaal hetzelfde uit........hahaha.

Helaas liggen de werkzaamheden aan het nieuwe lab nu al maanden stil en ik heb niet de illusie dat dat binnenkort gaat veranderen (ondanks alle beloftes). Ik ben veel bezig met het schrijven van SOP’s, Quality Control en Maintenance van de apparatuur maar zit ook nog steeds regelmatig alleen op het lab. Ik heb geprobeerd om hun administratie en registratie wat te verbeteren en ben veel aan het opruimen geweest maar als ik het zelf niet bij houd dan is het binnen 2 weken weer een rommeltje. Mijn aanpassingsvermogen is aardig op de proef gesteld en ik heb veel geleerd maar hun houding tegenover de patiënten is voor mij nog steeds niet te begrijpen. Regelmatig worden testen niet uitgevoerd maar er wordt wel een uitslag doorgegeven en daar heb ik het soms behoorlijk moeilijk mee. Ook worden testen soms niet correct uitgevoerd omdat dat teveel tijd kost. Ik heb geprobeerd mijn werkzaamheden dan ook zoveel mogelijk buiten het lab te plaatsen.

HIV/Aids is een groot probleem voor Malawi. De regering besteed veel aandacht aan voorlichting, preventie en bewustwording. De preventie wordt gepromoot dmv ABC, Abstinence (onthouding), Be faithfull en Condoms maar de laatste jaren is veel nadruk gelegd op Abstinence en is het promoten van condoom gebruik, onder religieuze druk, naar de achtergrond verplaatst.
De bevolking wordt ook aangemoedigd om zich te laten testen en dat kan o.a. via VCT (Voluntary Counseling and Testing). In alle Health Centres en veel Health Posts zijn VCT counselors aanwezig. Afgelopen jaar zijn er ontzettend veel nieuwe mensen getraind voor counselor en alleen al in het Rumphi District hebben we ongeveer 150 counselors (en dus 150 mensen die HIV Rapid Testing doen) en veel daarvan zijn vrijwilligers zonder werkervaring in de gezondheidszorg.
Ik probeer zoveel mogelijk mensen te bereiken maar het kost ontzettend veel tijd en de logistiek is hier heel moeilijk te organiseren. Vervoer is bijna nooit beschikbaar of er is geen geld voor brandstof of wegen zijn geblokkeerd door de hevige regenval.

In maart is er een nieuwe VSO collega in het ziekenhuis komen werken en zijn werkzaamheden liggen vooral in de Health Centres en daardoor heeft hij een auto (maar het ziekenhuis moet zijn brandstof betalen) tot zijn beschikking. Ik ben al een aantal keren met hem mee geweest zodat ik de nieuwe controles kon distribueren en tegelijk wat supervisie uit kon voeren. Ook heb ik meegewerkt aan de training voor Health Centre personeel ivm de metingen van het Hb dmv de Hemocue (eindelijk!).

Ik krijg veel waardering voor mijn inzet voor de VCT maar helaas zijn deze werkzaamheden over het algemeen beperkt tot 1 of 2 dagen in de week en de rest draai ik in de routine mee. Na veel overleg en overpeinzingen heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en mijn contract tot één jaar verkort. Ik heb steeds meer moeite om gemotiveerd te blijven en wil niet straks alles afbreken want ik in dit afgelopen jaar heb opgebouwd. Ik kom dus in juni naar huis.
Wia komt me gezelschap houden tijdens mijn afscheidstour door het noorden van Malawi (helemaal geweldig!!!!!!!!) en ik kan haar hulp goed gebruiken om al mijn zooi weer naar Nederland te krijgen.

Dit jaar heeft mijn leven voorgoed veranderd en ik voel me een bevoorrecht mens dat ik het mee heb mogen maken. Het werken in een ontwikkelingsland heeft nog steeds mijn interesse maar ik heb wat tijd in Leeuwarden nodig hebben om na te denken over mijn verdere toekomstplannen.

Ik wil iedereen bedanken voor alle telefoontjes, smsjes, e-mails, pakketjes en de vele reacties op mijn blog. Zonder jullie steun was het een stuk moeilijker geweest!

Ik kijk uit naar een borrel op het terras van De Rus!!!!!!!!!

Liefs Rina

  • 27 April 2009 - 21:37

    Rita Boekholt:

    Heej Rina,
    Ik heb vorige week een brief naar je verstuurd, hopelijk komt die nog aan voor je terugkomst naar Leeuwarden!!
    Het is goed om bij jezelf te blijven. Dit heb je maar weer ervaren, neemt niemand je af!!
    Plan maar een datum voor de borrel bij de Rus, ik zal er zijn!!!!!!!!!!!!!
    Heel veel liefs, Rita

  • 28 April 2009 - 02:50

    Leandra:

    Ha die Rina,
    wat gaat een jaar hard he?! Het idee dat we nu alweer zo lang weg zijn... Ik begrijp dat je weg wilt en ik hoop dat je in Nederland goed kan nadenken en kan bedenken wat je wilt. Blijft Marianne wel? Wij genieten (ook) volop en vinden het heerlijk om (zeker) nog een jaar te blijven! geniet van je laatste loodjes daar, want nu zal het wel heel snel gaan!
    groetjes uit China!

  • 28 April 2009 - 07:58

    Marian:

    Super, de Bailey's gaat weer uit de kast!

    Tot gauw knuffel van Thomas, Marian en Jesse

  • 28 April 2009 - 12:07

    Geertje:

    Hoi Rina,
    Kan me voorstellen , dat je weer wat anders wilt. Heel frustrerend als ze niet doen of kunnen wat jij graag wilt. Al wist je natuurlijk wel van te voren dat het heel moeizaam zou zijn.Fijn voor je om Wia te laten zien , waar je afgelopen jaar hebt gezeten. Alvast een fijne vakantie met Wia en tot ziens bij de Rus .
    Groeten van Hennie , Agatha en natuurlijk van mij. Geertje

  • 28 April 2009 - 13:52

    Hans:

    Wat laat je ons toch genieten van je prachtige belevenissen, maar ook van je professionele beschrijvingen van het werk dat je daar doet. Geweldig dat je zo in het leven staat. Het zegt wel veel over de omstandigheden, dat een positovo als jij toch moet beslissen je avontuur in te korten. Ik begrijp het wel als je met bepaalde verwachtingen daar komt en het toch niet haalbaar is. Toch petje af dat je je nog zo goed hebt gehouden. Maar wel een prachtig land zo aan je te horen. Dit pakt niemand je af. We zien je graag weer eens verschijnen in het mooie Ljouwert met al haar prachtige terrassen en andere mooie natuur.

    groet van Hans, ook namens Rina.

  • 30 April 2009 - 13:34

    Nancy:

    Ongelooflijk.... wat lees ik nu, je komt weer naar LWD. Al is het wat eerder dan gepland, het lijkt ontzettend snel te zijn gegaan. Ik zal je niet weer tegen komen bij bootcamp, ben van sportschool veranderd. Maar in de stad kom ik je vast tegen en dan doen we dan even een borreltje. Tot spoedig!

  • 01 Mei 2009 - 23:00

    Wim Sol:

    Hoi Rina,
    Mooi om wer een verhaal van je te lezen. Snap dat je Leeuwarden weer komt opfleuren?? Zal ze vast koud zetten, nog effe volhouden, grt Wim

  • 02 Mei 2009 - 17:28

    Sanne:

    Hoi Rina,

    Een moedige belissing en heel begrijpelijk. Ik vind een jaar al een behoorlijke prestatie en je inzet geweldig. Maak er tot juni nog een prachtige tijd van!

    liefs Sanne

  • 03 Mei 2009 - 10:37

    Tytsje:

    he Rina,
    wat gezellig dat je weer terug komt! lijkt me wel een hele moeilijke beslissing! genietse nog even van je laatse maand daar en van de rondreis met Wia!
    ik hoop je in leeuwarden snel tegen te komen om gezellig bij te babbelen over je mooie verhalen!

    liefs tytsje

  • 12 Mei 2009 - 17:12

    Coby:

    Hallo Rina, ik hoop dat je de laatse weken in Rumphi het nog heel erg naar je zin hebt. Heel erg fijn voor je dat Wia komt. Geniet nog maar even lekker van Afrika en tot ziens in Leeuwarden. Groeten Coby

  • 20 Mei 2009 - 08:18

    Wia:

    Hee Rina,

    Nog 1 nachtje slapen en dan kom ik naar je toe. Kunnen we eindelijk weer bijkletsen en kan ik zien hoe mooi malawi is.
    Het mooiste voor mij is om te zien hoe de mensen daar wonen en werken. Dit is wel een kans om dicht bij de bevolking te zijn en dat trekt me meer dan het toerisme. Maar effe uitpuffe is ook niet gek.

    We gaan ervan genieten. Tot vrijdag, doei
    Kuffel Wia.

  • 21 Mei 2009 - 12:01

    Tjitske:

    Hoi Rina,

    De laatste weken breken voor je aan in Rumphi. Ik hoop dat je met een goed gevoel afscheid neemt. Deze ervaringen nemen niemand je meer af! Ik wens je samen met Wia nog een paar fijne weken toe.
    Tot ziens in Leeuwarden,

    Groetjes Tjitske

  • 22 Mei 2009 - 10:19

    Gerarda:

    Heey Kanjer!

    Geniet van je laatste weken in Malawi en ik hoop tot snel in L'warden!

    kuzzz Gerarda

  • 25 Mei 2009 - 22:42

    Ellen:

    Hoi Rina,
    Ik heb je een paar maanden geleden gegoogled en volg nu een klein beetje je avontuur. Ik moet zeggen dat ik nog niet alles helemaal snap. Natuurlijk de grote lijnen wel! Wat een geweldige belevenis. Ik begrijp dat je gauw weer naar Nederland komt. Wie weet. Ik wil je toch wel graag weer eens zien.
    Liefs Ellen Alders

  • 05 Juni 2009 - 07:34

    Akke De Grouw:

    Hoi Rina,

    Wat kreeg ik nou toch te horen, ik loop wat achter. Maar wat een onderneming, geweldig.Ik hoop je binnenkort weer eens te ontmoeten.
    Graag tot ziens,
    Akke

  • 06 Juni 2009 - 12:23

    Wim Sol:

    Ik denk dat je nu zo'n beetje thuis bent. Welcome home. Ben beniuwd naar je toekomstplannen,

    groeten, Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Rumphi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Terugreis

15 Juni 2011

Vakantie

13 Mei 2011

Afscheid

21 April 2011

De laatste loodjes...

28 Maart 2011

Verhuisd
Rina

Actief sinds 04 Mei 2008
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 73057

Voorgaande reizen:

01 Juni 2008 - 19 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: