Prettige Feestdagen - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu Prettige Feestdagen - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu

Prettige Feestdagen

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rina

22 December 2009 | Malawi, Rumphi

Monile,

Op 5 december hebben we Sinterklaas gevierd met alle Nederlandse VSO vrijwilligers (en 2 Belgen) in Malawi en dat was een groot succes. Iedereen was aan de slag gegaan met surprises en gedichten. Er waren pepernoten, schuimpjes en nog meer lekkers waardoor het een ZEER GESLAAGDE avond was en we hadden zelfs Sinterklaasliedjes! Wij Nederlanders hebben toch rare gewoonten want zelfs de Belgen hebben met verbazing zitten te kijken hoe de meeste van ons zich uitgeleefd hebben……hahaha.

We gaan nu richting de kerstdagen maar om de kerstsfeer te pakken te krijgen met 40 °C valt nog niet mee. De doos met kerstspullen is ondertussen uit de kast gehaald en ik ben druk bezig geweest met de knutsel kerststal die Johan, Jolande en de kids hadden opgestuurd. Ik ben er toch wel eventjes zoet mee geweest………..hahaha.
Ik kon nergens een ECHT dennenboompje vinden (en geloof me ik heb goed gezocht!!!) en dus staan er dan toch (voor het eerst van mijn leven, mem) 2 kleine kunst kerstboompjes in de kamer. Ik mis de dennengeur maar toch staat het heel gezellig. Donderdagavond hebben we een kerstdiner in Mzuzu met kalkoen??? en vrijdag gaan we met een groepje volunteers kamperen aan het meer. Dit is kerst in Malawi.

In Nederland is/was alles bedekt met een laag van 50 cm sneeuw!!! Toen we dat hoorden sloeg de heimwee heftig toe. Het liefst wilde ik naar huis, de koude wind op mijn wangen voelen en dik ingepakt door de sneeuw lopen. HEERLIJK!!! Sneeuwballengevecht houden en daarna warme chocolademelk met rum en slagroom om weer warm te worden. Het blijft een mooie fantasie.

De werkelijkheid is heel anders. Malawi heeft op dit moment veel problemen. Een paar weken geleden was er een diesel crisis waardoor er in het hele land bijna geen druppel diesel te krijgen was. Mensen in Lilongwe stonden meerdere dagen in de rij in de hoop dat er een tankwagen langs zou komen en er braken zelfs een paar relletjes uit. In Rumphi hebben we twee keer diesel kunnen regelen via het ziekenhuis en ik heb 1 keer 2 uren in de rij gestaan om de tank te vullen van onze nieuwe Landrover Discovery. Op dit moment is er een benzine crisis en staan mensen opnieuw in de rij. De zwarte markt vaart er wel bij.
Het ziekenhuis heeft de afgelopen jaren niet goed gebudgetteerd en heeft een gigantische schuld opgebouwd (98 miljoen kwacha) bij Central Medical Stores (CMS), het bedrijf dat het ziekenhuis alle benodigdheden levert zoals medicijnen ed. De overheid heeft deze schuld nu afbetaald maar daardoor wel het budget van het ziekenhuis gekort van 16 miljoen kwacha per maand naar 9 miljoen kwacha per maand. Er kan dus veel minder ingekocht worden waardoor benodigdheden nu nog vaker “out of stock” zijn.
Ook is er een tekort aan dollars in het land en medicijnen, reagentia en katheters ed. worden hoofdzakelijk in het buitenland gekocht waardoor het niet eens aangeschaft kan worden.

Er doen veel speculaties de ronde over de oorzaken van de problemen zoals de aanschaf van een presidentiele jet (11 miljoen euro), de verkiezingscampagne die veel geld heeft gekost, de aanvoer van diesel die vertraging heeft opgelopen door kapotte bruggen, wegen en raffinaderijen, verkeerd inkoopbeleid mbt fertilizer ed. maar de grootste oorzaak is waarschijnlijk mismanagement van de geldstromen door de overheid en regionale bestuurders.

De kranten in Malawi rapporteren wel over deze misstanden maar de grootste aandacht gaat uit naar verhalen die te maken hebben met “witchcraft”.
Afgelopen week zaten we na het werk op ons terras een bakje koffie te drinken toen een grote groep mensen richting politiebureau rende met stokken in de hand en veel lawaai. Het was geen agressief sfeertje en we waren nieuwsgierig wat er aan de hand was.
Het bleek dat er een Burundees opgepakt was die begin november een Malawiaan voor 300.000 kwacha (1500 euro) had gekocht. De koop was gesloten door de broer van de Malawiaan. Daarna had de Burundees de Malawiaan met magie in een flesje doen belanden. Dit flesje had hij onopvallend in zijn winkeltje neergezet om meer klanten te trekken. De lokale witchdoctors hadden dit ontdekt na intensief onderzoek.
Nadat de Burundees opgepakt was door de politie verzamelde zich een menigte voor het politiebureau die voor eigen rechter wilde spelen. ’s Avonds braken er wat relletjes uit en zijn 3 winkels van Burundezen geplunderd en de eigenaren zijn het dorp uitgejaagd. Het was erg onrustig in Rumphi maar ik heb me nooit onveilig gevoeld.
Na een paar dagen dook de verdwenen Malawiaan op in Blantyre (een stad in het zuiden) en verklaarde dat hij inderdaad in een flesje had gezeten en nu met magie in Blantyre was beland.
Ondertussen is de Burundees op vrije voeten en staat weer in zijn winkeltje zaken te doen. Ook de andere Burundezen zijn terug in Rumphi en zo gaat alles zijn gewone gangetje.
Het is ongelooflijk maar zelfs mensen die een universitaire opleiding hebben gehad geloven in deze magie…..

We hebben er nog aan gedacht om de witchdoctors te vragen ons in een flesje te proppen en naar Nederland te verplaatsen zodat ook wij nog even kunnen genieten van de winterse pret…………hahaha.

Wat het noorden van Malawi ook regelmatig schokt zijn de aardbevingen van de laatste tijd. In de afgelopen 2 weken hebben we een paar aardschokken gehad waarbij we de grond onder onze voeten voelden schudden en de ramen begonnen te trillen. We zijn er een paar keer wakker van geworden en stonden al naast het bed om naar buiten te gaan maar dan zakte het gelukkig weer af.
Het epicentrum ligt in Karonga (130 km noordelijk) en de oorzaak is waarschijnlijk de mijn activiteiten die daar plaats vinden. Er is in de bergen uranium gevonden en met de hulp van China wordt er veel uranium gedelft.

Al met al zijn het weer bewogen weekjes geweest.

Ik was vorige keer nog vergeten om Johan, Jolande en de kids te bedanken voor hun pakketje en we hebben genoten van al het lekkers dat jullie gestuurd hadden. Ik ben ook super blij met de sterretjes om het nieuwe jaar in te luiden.
We zitten nu met smart te wachten op een berichtje van het postkantoor want er zijn nog 2 pakketjes onderweg!

Ik wil iedereen gezellige kerstdagen toewensen en de mensen die moeten werken een rustige dienst! Voor 2010 een gelukkig en gezond jaar en tot mails.

Liefs Rina

• 23 December 2009 - 07:20

Leandra En André:

He, dat kerstboompje hebben wij ook, hahahaha! Ik ben wel jaloers op die waxinelichtjes, natuurlijk. Leuk zeg, dat Sinterklaasfeest! Ik heb hier in mijn eentje pepernoten gegeten (André geeft er niets om)en maar meegedaan met een Sinterklaasprijsvraag. Heb ik toch een gedicht gemaakt!
    Geniet van de kerst en de mooie omgeving. Natuurlijk ook een geweldig 2010 toegewenst, met veel "magie".... (maar dan zoals wij het kennen...)

• 23 December 2009 - 14:39

Geertje:

Ja, dat is heel wat anders Kerst bij 40'c. Ben met de feestdagen vrij en zou naar Gouda, ben geen held in de auto met sneeuw e.d. Met de trein duurde het ongeveer 6 tot 8 uren, dus nu thuis met vrienden, ook gezellig.
    Rina, fijne dagen en een gezond en gelukkig 2010 voor jullie allemaal daar.
    Groetjes en natuurlijk 3 zoenen voor het nieuwe jaar.
    XXX Geertje

• 24 December 2009 - 13:41

Marianne:

Hallo meissie!

Wat een verhalen allemaal....!!! Pff....en het is daar al zo warm!

Ik wens jou ook hele fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2010!

dikke kus van Marianne

• 28 December 2009 - 19:02

Tjitske:

Goh Rina, jouw feestdagen verlopen wel even wat anders dan bij ons. Indrukwekkend om je verhalen te lezen. Bijzonder hoe jullie sinterklaas met zijn allen hebben gevierd. En de pakketjes uit Nederland zijn dan natuurlijk een heerlijke aanvulling.
    Voor 2010 wens ik je veel geluk en gezondheid toe en dat je werk daar veel voldoening mag geven.
    Groetjes Tjitske

• 02 Januari 2010 - 15:28

Coby:

Hallo Rina,
    Vanuit een winters Ryptsjerk wens ik jou het allerbeste toe voor 2010, met veel geluk en een goede gezondheid.
    Leuk om weer een verhaal van je te lezen, gebeurt er bij de jaarwisseling nog wat bijzonders?
    Heel veel succes verder in Rumphi,de allerbeste groeten van Coby

• 30 Januari 2010 - 00:11

Wim S:

hoi Rina,wat een verhaal.Hoop dat 2010 je een hoop moois gaat brengen. Wij blijven nog ff in de sneeuw zitten. Groeten fan út Ljouwert, Wim x