Laboratorium Mzuzu Central Hospital - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu Laboratorium Mzuzu Central Hospital - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu

Laboratorium Mzuzu Central Hospital

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rina

13 Juli 2008 | Malawi, Rumphi

Monile. Zina lane ndine Rina.
Nkhufumila ku Holland.
Nkhugwira ntchito ku chipatala.

Hallo allemaal, zoals jullie zien gaat mijn Chitumbuka met sprongen vooruit…hahaha.

Het onderstaande bericht heb ik 2 weken geleden geschreven maar toegang tot internet blijft moeilijk. Ondertussen zit mijn oriëntatie in Mzuzu erop en begin ik maandag in Rumphi te werken. Wordt vervolgd maar eerst het verslag van Mzuzu Central Hospital:

Ok, ik zit nog in Mzuzu in het laboratorium van het Centraal Hospitaal. Zoals ik de vorige keer al schreef is de accommodatie erg miniem en daarom gaan we in het weekend naar Rumphi want daar is toch ons eigen plekje. Hebben we even wat meer “luxe” om ons heen.

Het laboratorium bestaat uit 4 afdelingen nl. hematologie, serologie, klinische chemie en microbiologie. De afdelingen lopen allemaal door elkaar en iedereen doet alles. Er werken 10 lab technicians (diploma via school) en 3 lab attendents (assistenten zonder opleiding). Het is een jonge ploeg en ik voel me erg welkom. Ze zijn enthousiast om mij in te werken en verwachten veel van me. Na de eerste week was er een training van CD4 waar een aantal collega’s heen moesten en de analist in charge droeg de leiding van het lab aan mij over omdat ik alleen over bleef. Ik was verbaasd en vroeg of er nog meer collega’s kwamen werken. Ik denk het wel, zei hij en gelukkig was dat ook zo want ik voel me nog niet helemaal vertrouwd met de malaria en dat is toch wel het meeste wat we hier doen.
Er wordt geen onderhoud aan de apparaten gedaan en er is dan ook regelmatig iets kapot en dan is het maar de vraag of er geld is om het te maken. Controle en calibratie materiaal is duur en vaak verlopen of niet aanwezig. De laatste calibratie op de chemie-analyzer is volgens mij van vorig jaar. De urinestrips geven altijd negatieve waarden en ze weten dat deze niet meer betrouwbaar zijn maar omdat er geen andere strips zijn worden ze nog gewoon gebruikt.
De communicatie met de afdelingen is nihil. Afwijkende waarden worden niet doorgebeld en hopelijk worden de uitslagen voor het eind van de dag opgehaald EN wordt er nog naar gekeken en anders is er morgen weer een dag.
Alles rondom de HIV/AIDS problematiek wordt wel serieus aangepakt!
Dit zijn toch wel de problemen waar ik tegen aan loop maar ik doe hier mijn oriëntatie en ik probeer wel dingen aan te kaarten maar ik kan hier niks veranderen in deze 4 weken. Veel dingen staan ze gewoon niet bij stil maar ze zijn wel leergierig. Mijn jonge mannelijke collega’s zijn ambitieus en sommigen willen een vervolg opleiding in het buitenland doen (via een beurs) en dan terug komen om hun land te helpen. Wie weet of er in Nederland mogelijkheden zijn voor een beurs?
In Rumphi werken 2 lab technicians waar ik al mee had kennis gemaakt. Ze waren ook op de training van de CD4 vorige week en vertelden vol trots dat die blonde lab tech toch echt naar Rumphi gaat en nergens anders heen…………..hahaha.
De mensen staan hier zo anders in het leven en de dood hoort er gewoon bij. Vorige week kon er niet geopereerd worden want de zuurstof is op en niemand weet wanneer er nieuwe komt. Ongelooflijk maar waar.
De werktijden zijn hier uitstekend! Ik begin rond 8.30 en ga lunchen om 12.15 tot 14.00 en rond 16.15 ga ik weer richting huis. In de eerste week was ik er al voor 8.00 maar tot 8.30 is er niemand en is er ook niets te doen. Voor de lunch moet je de tijd nemen, toch? en na 16.00 is er ook niets meer te doen en anders is er nog een dienstdoende. Dit compenseert de WTV en ORT wel een beetje……….hihihi. Het lijkt luxe maar ik moet wel bekennen dat ik nog steeds heel veel indrukken moet verwerken en toch behoorlijk moe ben (echt waar).

Ik vind het super om al jullie reacties te lezen, BEDANKT! en ik hou jullie op de hoogte van mijn belevenissen.
Liefs Rina


  • 13 Juli 2008 - 12:39

    Margriet,Hennie,Ida,:

    Hoi Rina
    Alles goed wij zijn aan het revalideren na onze wilde avond skutsjesilen 2008! Hennie gaat naar Chilli Peru Bolivia in september ze heeft al geboekt naam reisleider nog niet bekend ook de groeten van Jeanine dit was het effe we zijn nog wat duf je snapt het wel de groetjes van ons allemaal ps ik heb je vriend met oerol nog gezien hij was naar de kapper geweest zag er nu beter uit we laten wel weer eens wat horen.

  • 13 Juli 2008 - 17:22

    Wia:

    Hoi Rina.
    Feikje en ik hebben een lege doos opgestuurd als proef. Even kijken of het aankomt en zien hoelang het duurt. Waarom leeg, er zijn nog geen pepernoten ook al is het bij jullie winter.
    Leuk lab in Mzuzu zijn wel handschoenen? Hier alles oke, we wachten vol spanning op je berichtjes.
    Groetjes Frits,Wia,Erwin,Annika.

  • 14 Juli 2008 - 05:49

    Simona:

    Hey Rina, ik ben benieuwd of je het fotoboek inmiddels hebt gekregen. Heb deze opgestuurd voordat jij je briljante tip had gegeven. Ik kan me voorstellen dat je nog wel moe bent van alle indrukken, maar zo op de foto te zien voel je je daar wel op je plek. Hier gaat alles oke, volgende week even een weekje italië naar H &A.

  • 14 Juli 2008 - 05:52

    Tea:

    Hallo Rina, fijn om weer wat van je te horen/lezen dat alles goed gaat. Kan je de volgende keer een vertaling ernaast zetten? Mijn kennis van het Chitumbuka is nog niet zo groot.
    Ik ga in september met mijn 2e jaar v.d. opleiding beginnen. Het 1e jaar heb ik afgesloten met allemaal voldoendes en geen herexamens. Remco heeft zijn pd gehaald.
    Heb je ook nog een gewoon email adres waarop we kunnen mailen.

    Liefs Tea

  • 14 Juli 2008 - 09:39

    Geertje Juckers:

    Hoi Rina,
    Jeetje wat een andere manier van werken, we zijn dus wel verwend hier.Fijn om weer wat van je te horen en te zien. Het is nu bij ons komkommer tijd, heel veel collega's op vakantie. Ik moet nog 2wkn en dan naar Polen. Als ik terug ben krijg je wel een reisverslag.Werk ze en tot mails.

  • 14 Juli 2008 - 17:46

    Neeltje:

    Hoi Rina,
    Je huisje ziet er prachtig uit en het is erg leuk om te steeds te lezen hoe het gaat. Mag je al bijna naar Rumphi? Het zal wel even wennen zijn op het lab, een heel verschil met wat je gewend bent. Ik ben heel benieuwd hoe het er op het lab toe gaat. Mijn ticket is geboekt!
    Neeltje

  • 15 Juli 2008 - 18:52

    Mem En Heit:

    Lieve Rina
    Wat fijn om bij onze thuiskomst zo'n lange niewsbrief van jou weer te kunnen lezen.Nu zijn we een beetje op de hoogte hoe je daar werkt. Ook de foto's zijn prachtig net of ben je vlak bij. Heb je ons mailtje ook gekregen dat we een pakje hebben gestuurd? We zijn benieuwd hoe lang het onderweg is. Verder is hier alles goed en we blijven eerst nog even thuis. We wensen je nog veel sterkte toe met het mooie werk dat je daar doet.
    Liefs en groetjes heit en mem.

  • 20 Juli 2008 - 10:34

    Gerard:

    Lieve Rina,
    Lekker op zondagochtend onder het genot van een senseo (heet hier nu koffieboon-stra) ff jou berichten gelezen over het "warme hart van Afrika". Woooooouuw indrukwekkend hoor enuuuh begrijp ik nu dat je ook nog groene vingers krijgt (wonderlijk) Zullen bij jou in t ziekenhuis wel geen kruidendokters zijn anders mag je wel wat iboga opsturen (te krijgen bij elke sjamaan om de hoek haha) Ok blijf je volgen. hier alles rustig (is ook wonderlijk:-) liefs van Gerard

  • 20 Juli 2008 - 10:50

    Nancy:

    He Rina,

    Nancy van sports-inn hier... het was even zoeken, maar ik heb je eindelijk gevonden. :)Weet je hoeveel vrouwen er in Malawi zijn die daar in ziekenhuizen werken... nou dat zijn er nog al wat. ;)

    Ik lees dat je het erg naar je zin hebt, vooral de tijden bevallen goed. Ik vraag me dan altijd af waarom we zulke werktijden niet in NL toepassen, lijkt mij ook wel wat.

    He nog veel plezier toegwenst! Ik zal mijn emailadres toevoegen zodat ik op de hoogte blijf van je spannende verhalen.

    Greetz Nancy

  • 28 Juli 2008 - 08:45

    Sanne:

    Hoi Rina,

    Jeetje ik sta perplex van je verhalen. Wat een totaal andere gang van zaken dan hier. Ik mag dan wel niet in een ziekenhuis hebben gewerkt, maar dit lijkt me toch wel ver weg van wat je in Nederland gewend was. De maatstaven maar even bijstellen dus... Als je hier hoort dat er niet geopereerd kan worden, gewoonweg omdat de voorzieningen ontbreken, dan breekt je klomp. Daar moet men het wel accepteren. Aan de andere kant prachtig om te lezen hoe de mensen daar bezig zijn om de boel op poten te krijgen. Ik lees uit je bericht dat de mensen graag vooruit willen en hard willen werken voor hun land. Aan die liefde kunnen wij hier in Nederland nog een puntje zuigen. Leuk trouwens ook om je op de foto te zien. Je zit daar toch echt...! Gek idee :-)

    Hier vandaag prachtig weer. De zomer is losgebarsten. Het is nu bijna 11 uur en al 27 graden. Ze voorspellen 30 graden en dat gaat aanhouden. Helaas blijf ik vandaag achter mijn computertje. Ik heb vakantie van de NHL en wil nu echt mijn afstudeerscriptie afmaken. Even bikkelen! Van mij mag de temperatuur dus wel iets naar beneden :-) Maar goed, de ventilator aan en een bak water op tafel, dan kom ik de dag wel door. Zo nu en dan maar even een zonnetje pakken in de tuin ter ontspanning.

    tot horens,

    liefs Sanne


  • 29 Juli 2008 - 08:07

    Els:

    Hey Rina,

    Wat leuk om te lezen, hoe je het daar hebt!
    Zet m op!!!

    Dikke kus Els

  • 29 Juli 2008 - 20:45

    Ingrid En Erik:

    Hallo Rina,

    Het heeft even geduurt voor we je gevonden hebben, maar nu dan toch.. We hebben al je berichten tot nu toe gelezen, en zijn onder de indruk wat je beleeft en meemaakt.. We zullen zeker met regelmaat komen kijken hoe het je vergaat.. En de werktijden daar valt zeker mee te leven, Erik heeft ook een nieuwtje hij begint per 11-8 bij Empatec in Franeker, met bijna dezelfde werktijden..hihi Hij gaat hetzelfde doen als eerder bij Miedemahout.. Vanaf deze kant willen we je voor morgen (30-7) een fijne dag wensen, en je weet in gedachte zijn we elke dag wel even bij jouw..

    Groetjes Ingrid en Erik

  • 30 Juli 2008 - 16:02

    Tjitske:

    Hé Rina,

    Gefeliciteerd met je verjaardag. Hoe gaat dat in Malawi, worden daar verjaardagen ook gevierd? We blijven je volgen!
    Groeten Piet en Tjitske

  • 30 Juli 2008 - 20:08

    Feikje:

    A goeie, fan herte lokwinske mei dyn jierdei! Datst it mar hiel goed nei't sin ha meist it kommende jier, Dikke tút en proost fansels!

  • 14 Augustus 2008 - 19:40

    Johannes Sijbesma:

    Ha die Rina;

    Leuk en interessant je berichten te lezen, ook het verhaal en de foto's van hoe het lab er daar uit ziet. Het valt mij mee best wel goed uitgerust. Goede werktijden in een relaxte sfeer. Mogelijk kunnen wij daar nog wat van leren. Zal zeker je site vaker bezoeken om te lezen hoe het je vergaat. Hoeveel patienten/monsters hebben jullie per dag.Misschien dat je dat nog een keer in je berichtjes kunt vermelden, Tot zover. Rina het gaat je goed en doe veel goed werk daar. Groetjes Johannes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Rumphi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Terugreis

15 Juni 2011

Vakantie

13 Mei 2011

Afscheid

21 April 2011

De laatste loodjes...

28 Maart 2011

Verhuisd
Rina

Actief sinds 04 Mei 2008
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 73077

Voorgaande reizen:

01 Juni 2008 - 19 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: