Sharing skills - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu Sharing skills - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu

Sharing skills

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rina

21 December 2008 | Malawi, Rumphi

Monile,

Ik had niet gedacht dat ik het ooit nog eens zou zeggen maar ik ben blij dat het regent! Zo dat is er uit. Ja, de regentijd is begonnen en dat betekent dat het eindelijk wat koeler is. Overal om me heen zie ik bedrijvigheid want elke Malawiaanse familie is nu op het land aan het werk. Het is nu tijd om de grond te bewerken en de mais te planten. Het landschap wordt met de dag groener en ook de vergezichten zijn veel helderder. Er zijn nog genoeg warme klamme dagen maar het is niet meer zo snikheet als de laatste tijd. Voor mij als noorderling is het in ieder geval een stuk aangenamer alleen moet ik nu toch echt een paraplu gaan kopen (en een paar lieslaarzen......hihihi).

De eerste 6 maanden van mijn verblijf in Malawi zitten er op en het leek me een goed moment om eens terug te kijken naar mijn werkzaamheden hier. Na mijn oriëntatie in Mzuzu begon ik vol goede moed in Rumphi.

In het begin heb ik zoveel mogelijk in de routine mee gewerkt en heb veel geobserveerd. Ik probeerde te begrijpen hoe het hier werkt en ik moet toegeven dat ik nog steeds niet alles begrijp. Mijn ambities heb ik per week (soms per dag) bij moeten stellen. Een groot probleem is nog steeds het nieuwe lab wat nog (lang) niet klaar is. De laatste berichten zijn juni 2009 maar ik betwijfel of het voor het einde van mijn placement is. Er is geen plaats voor mij om mijn ideeën uit te werken (mijn bureau is het donorbed) en inhoudelijk kunnen we op het lab niks verbeteren omdat we geen ruimte hebben. Vaak ben ik alleen aan het werk met de attendent en dan komt van “sharing skills” niet veel terecht. Op dit moment stort ik mij op het verbeteren van de administratie en registratie van het lab en probeer meer duidelijkheid te krijgen over de 33 Health Centres die we moeten superviseren.

Het ziekenhuis is zwaar onderbezet en het management is niet optimaal. Sommige werknemers komen en gaan wanneer ze zin hebben. Vaak zijn er ook verschillende trainingen van het Ministerie op één dag waardoor er geen dokters aanwezig zijn op de afdelingen. De generator werkt niet altijd tijdens stroomstoringen omdat er geen brandstof is. Er kan soms niet geopereerd worden omdat er vb. geen zeep is waardoor er geen schone afdeklakens zijn. Testen kunnen niet uitgevoerd worden doordat testkits of reagentia niet leverbaar zijn of omdat vergeten is om te bestellen. In mijn placement probeer is zoveel mogelijk dingen aan te pakken maar de oorzaken zijn heel divers en liggen vaak op hoger niveau waardoor het moeilijk is en het kost heeeeeeeeeeeeel veel tijd.

Ik heb de afgelopen maanden dan ook niet ontzettend veel kunnen doen. Ik heb constant de hoop gehad dat het nieuwe lab binnenkort klaar zou zijn. Vanaf dat moment hebben we de ruimte om ons werk overzichtelijker te maken en daardoor de kwaliteit te verbeteren. Ik kan mijn laptop meenemen naar het werk en meer tijd besteden aan het schrijven van SOP’s , het registreren van alle gegevens waardoor ik betere rapporten kan maken over ons werkaanbod en meer gegevens verzamelen over de afdelingen en de Health Centres.

Ik heb gesprekken met de werkgever en mijn Program Manager gehad om aan te geven dat de doelstellingen op dit moment niet haalbaar zijn en dat we dus een probleem hebben. Er zal de komende tijd regelmatig overlegd worden maar dit alles heeft mijn motivatie wel een flinke deuk gegeven.

Om de batterij weer even goed op te laden heb ik besloten om met de feestdagen naar huis te gaan. Het ticket is geboekt en dat is een hele opluchting. Ik ga zeker terug naar Malawi want ik ben hier nog niet klaar maar ik ben wel blij dat ik even naar huis kan om Bouke, mijn familie en vrienden weer te zien. Gewoon door de stad lopen zonder dat je aangestaard wordt, gewoon een glaasje water drinken uit de kraan, gewoon een borreltje drinken met vrienden in de kroeg, een bioscoopje pakken of gewoon een lekkere Hollandse maaltijd eten. Leeuwarden in de winter lijkt op dit moment heel mooi............hahaha.

Ik wens iedereen een gezellige kerst en een verrassend nieuwjaar en misschien tot gauw!!!!! en anders hou ik jullie weer op de hoogte via mijn blog.

Liefs Rina

  • 21 December 2008 - 17:27

    Marian:

    Hoop dat we samen de tijd vinden voor een Bailey's.
    Dikke knuf Marian

  • 22 December 2008 - 00:42

    Leandra En André:

    Ha die Rina,
    lekker hoor, even naar huis. Inderaad, even lekker bijtanken kan soms nodig zijn! We hopen dat je een prima tijd hebt en weer helemaal opgeladen terugkomt in Malawi. Goede feestdagen!
    André en Leandra

  • 23 December 2008 - 13:03

    Nancy:

    Jij ook hele fijne dagen toegewenst. Zal wel wennen zijn, kerst met mooi weer. Ik weet nog dat, toen ik in Australië zat, ik geen kerstgevoel had.

  • 29 December 2008 - 16:33

    Izak En Ingrid:

    Ik vond bij toeval jouw uitnodiging voor het afscheid eind mei weer en dacht: nu zal ik toch echt eens even een berichtje doen en lezen wat voor verhalen er allemaal al op staan.
    Blijkt dat je waarschijnlijk heel dicht bij ons bent op het moment.Waar je precies bent is mij nog niet ter ore gekomen. Wilde je dan ook een heel goede jaarwisseling toewensen en misschien krijgen we de tut die er eigenlijk bij hoort deze week nog wel. Zal je in de toekomst wat vaker in de gaten houden.
    Liefs van ons beiden.... Izak en Ingrid

  • 25 Januari 2009 - 16:08

    Coby:

    Hallo Rina, ik hoorde dat je na je breakout in Nederland nu weer terug bent in Malawi. Hopelijk ben je weer helemaal opgeladen en kun je er weer tegenaan.
    Hier is het grijs en donker weer, het ijs uit de sloten is allemaal weer verdwenen, dus geniet maar lekker van het warme weer (of regent het nog steeds zo hard?) Heel veel succes verder en ik blijf je verhalen volgen. Heel veel groeten van Coby Elderman.

  • 27 Januari 2009 - 15:56

    Marjan Boersma:

    He Rina,
    Wat leuk om je op deze manier te volgen. Het is bijna niet voor te stellen dat je daar echt bent. Prachtig mooie foto's heb je al gemaakt zeg. Ben je zelf ook al op de foto gekomen tussen de bevolking daar? Of heb je al een lekkere bruine kleur opgedaan en val je al iets minder op? Hoorde dat je 2 weekjes gezellig thuis bent geweest met de feestdagen. Dat heb je ook wel af en toe nodig lijkt mij. Zal nu eerst wel weer even wennen zijn. Gelukkig heb je daar gezelschap, dat scheelt een heel stuk. Hier alles oke, echt nederlands: voetbal, schaatsen (gelukkig)en binnenkort skiën, heerlijk even vakantie. He hou je taai en veel succes daar. Groetjes Marjan en Jan

  • 10 Februari 2009 - 11:04

    Rita:

    Hoi Rina,

    Ik ben zo benieuwd hoe het met je is en gaat!
    Heb je het heerlijk gehad in nederland tijdens de feestdagen?
    Is het nu makkelijker om weer in Malawi te zijn of juist niet?
    Hier gaat alles zijn gangetje!
    Heel veel liefs,
    Rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Rumphi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Terugreis

15 Juni 2011

Vakantie

13 Mei 2011

Afscheid

21 April 2011

De laatste loodjes...

28 Maart 2011

Verhuisd
Rina

Actief sinds 04 Mei 2008
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 73072

Voorgaande reizen:

01 Juni 2008 - 19 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: