VSO - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu VSO - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu

VSO

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rina

04 Augustus 2008 | Malawi, Rumphi

Monile,

Het is ondertussen 31 juli en dat betekent dat ik alweer 2 maanden hier zit en het is even geleden dat jullie van mij gehoord hebben maar het vorige bericht is ten onder gegaan aan een virusinfectie van mijn USB-stick. Dit keer heb ik wel een back-up gemaakt.

Mijn oriëntatie in Mzuzu Central Hospital is afgelopen en nu mag ik aan de slag in het laboratorium van Rumphi District Hospital. Ik ben blij dat ik van het reizen af ben want het openbaar vervoer is hier toch wel iets anders geregeld dan in Nederland. De minibus vertrekt pas als hij vol is en dan bedoel ik echt vol. Op 3 zitplaatsen moeten 4 mensen zitten en dan tellen de kinderen, manden, kippen ed. niet mee. Het is even wennen maar ik ben altijd gekomen waar ik moest zijn……….hahaha.

Vorige week had ik het tweede deel van de “In Country Training” (ICT). We waren ondergebracht in een cultureel centrum, Kumbali Village. Een prachtig resort op nog geen 15 minuten van de hoofdstad, Lilongwe. Alle volunteers die op 1 juni waren aangekomen waren aanwezig en het was erg gezellig om iedereen weer te zien. De training was van 2 weken ingekort naar 1 week dus we hadden een vol programma. Een paar uitstapjes, veel PowerPoint presentaties en natuurlijk weer de taallessen. Ik kon eindelijk met mijn mede lab techs praten over wat zij allemaal meegemaakt hebben en de laatste dag hadden wij nog een aparte meeting om over onze invulling van het programma te praten aangezien wij de eerste groep lab techs zijn die daadwerkelijk in de verschillende laboratoria geplaatst zijn.

VSO (Voluntary Services Overseas) is een internationale organisatie die beroepsmensen voor langere tijd in een ontwikkelingsland plaatst met als motto “Sharing skills, Changing lives”. Ik raad iedereen aan om hun website www.vso.nl eens te bekijken want ze doen fantastisch werk!
VSO heeft in Malawi meer dan 100 volunteers met allerlei nationaliteiten en ze hebben 4 sectoren waarin ze werken nl. Education, Food Security, Health en HIV/Aids. Elke sector heeft een eigen programma dat is ontwikkeld in samenwerking met de regering. In het Health Programma werken op dit moment 42 volunteers want Malawi heeft grote problemen in de gezondheidszorg mede door HIV/Aids maar doodsoorzaak nr. 1 is nog altijd malaria.
Wij als volunteers werken samen met de lokale collega’s aan het verbeteren van de gezondheidszorg en het verminderen van het aantal mensen dat komt te overlijden. Dit doen we door te ondersteunen, trainen en faciliteren. Het programma wordt volledig gesponsord door het Department For International Development (DFID) van de UK.

Op deze manier ontwikkelingshulp geven heeft veel meer effect omdat je de organisaties van binnenuit versterkt. Er worden ook veel Community Based Organisations (CBO) opgericht die mensen samen brengen. Zoals onze overbuurvrouw Frida die samen met de vrouwen uit de omgeving gezamenlijk kookpotten maakt (zie foto’s) en dan verkoopt. Ze hebben minder gereedschap nodig, 1 grote oven en bij het dagelijks gebruik van deze potten is er minder hout nodig voor het vuurtje.
We hebben ook een toneelgroep gezien, Theater for Development, die gevoelige onderwerpen onder de aandacht brengt zoals het uithuwelijken van zeer jonge meisjes, het vreemdgaan van de man en het erven van vrouw en kinderen als de man overlijdt. Dit komt in de Malawiaanse cultuur nog veel voor en hierdoor heeft HIV/Aids vrij spel. Het is triest maar veel vrouwen die besmet zijn hebben maar met één man geslapen en dat is hun echtgenoot.

Tijdens de ICT waren er ook een aantal presentaties van de volunteers die hier al een tijdje zijn. Het is inspirerend en motiverend om al die verschillende nationaliteiten bij elkaar te zien die samen met de lokale bevolking iets opbouwen. Het is een proces waarbij we veel van elkaar leren en de mogelijkheden zijn oneindig. Ik voel me een bevoorrecht mens om hier deel van uit te mogen maken.

Rest mij nog om iedereen te bedanken die mij gefeliciteerd hebben met mijn verjaardag. Collega’s van het KCL, hartstikke bedankt voor jullie mooie kaart! Het was toch wel een vreemde dag en het deed me erg goed! Gerarda en Erik succes met jullie nieuwe baan en Rita en Karin, hoe bevalt jullie nieuwe baan? Tea gefeliciteerd met het behalen van je eerste jaar en Remco met zijn pd. Sanne G sterkte met je scriptie en effe volhouden meid! Hennie vd B, te gek dat je naar Zuid-Amerika gaat maar met welke reisorganisatie???? enne Henk zijn reisfoto’s hangen in de Lange Gang van het ziekenhuis in Alkmaar. Dat moest ik even doorgeven.
Heeft iedereen de PC van Franeker weer overleefd……..hahaha.
Het fotoboek is gearriveerd en het is GEWELDIG! Bedankt lieverds!!!!!!!!!! Ook het pakketje van mijn ouders is heelhuids aangekomen dus geen lege dozen meer sturen maar gewoon vullen die handel……..hahaha.
Voor iedereen die nog op vakantie gaat een hele prettige vakantie en de rest lekker genieten van het uitzonderlijke mooie Hollandse weer.

Liefs Rina

  • 05 Augustus 2008 - 19:37

    Marianne:

    Tja, jij zit hier maar te pruillippen omdat er nog niemand op je website heeft gereageerd, dus bij deze.... de 1e reactie vanuit Rumphi. (Kan iemand "back home" ervoor zorgen dat dit werkwoord (pruillippen)in het Dikke van Dale komt?).
    Aan alle lieve vrienden en familieleden van Rina; Ik heb het ontzettend met haar getroffen hier in Rumphi, maar dat wisten jullie natuurlijk al!!!
    En aan alle mensen die me op Schiphol hebben laten beloven goed voor haar te zorgen, hier een greep uit het assortiment; De "master-bed-room" in ons huisje, vers geperst sinaasappelsap op zondagochtend, warm water voor een bucket-shower 's ochtends en niet te vergeten
    pizza en andere lekkernijen uit de oven..... maar de zachtgekookte eitjes zijn voor Rina.

    Groetjes Marianne, het huisgenootje van.


  • 06 Augustus 2008 - 18:37

    Marcel En Mariska:

    Hoi Rina,

    Van ons het tweede berichtje. Ik - Mariska - vond de Nederlandse lunch vanmiddag met echte hagelslag erg gezellig!

    Groetjes vanaf de andere kant van het dorp!

    M & M

  • 07 Augustus 2008 - 18:30

    Bertha:

    Hé Rina

    Hier dan ook weer een berichtje uit Nederland. Iedereen is denk ik druk met waterhozen, kelders leegpompem en meer van die ellende. Het giet hier af en toe behoorlijk. Maar ik zit nu lekker droog achter de PC om even jouw stukjes te lezen.

    De vakantie zit er helaas al weer even op, dus mag ik iedere dag weer naar het KCL. Maar eerlijk is eerlijk, ik hoef gelukkig niet te wachten tot mijn mini-busje vol is om te mogen vertrekken. De Franse alpen waren prachtig en stiekem zitten we eraan te denken om er misschien in de winter nog een keer naar toe te gaan. Natuurlijk ook nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag al is het wel wat laat.

    De PC van Franeker hebben alle Franeker collega's weer moedig doorstaan, de volgende ochtend hier en daar nog wat bierdampen, maar iedereen was weer present. Ook de andere Friese festiviteiten zoals de Sneekweek, de Freule, Hynstedei in Butenpost zitten er weer (bijna)op. Dus iedereen keert ondertussen weer terug naar realiteit. Hebben ze daar ook van de leuke feestjes?

    Marianne past nog steeds goed op je lees ik, lekkere ontbijtjes en pizza worden voor je klaar gezet.

    Rina succes en hou ons op de hoogte. De foto's geven ons een beeld van waar je zit en hoe het leven daar is. Ik vind het erg leuk om zo iets van je te horen en te zien.

    groetjes en tot een volgende keer, Bertha

  • 11 Augustus 2008 - 19:40

    Tytsje:

    he rina,
    wat een super verhalen zeg en een mooie foto's!!
    krijg bijna weer de kriebels...maar ja met een kleine in de buik niet zo'n goed idee denk ik!

    leuk om de foto's van het lab daar te zien, heeft wel wat van het lab in namibie maar dan zelfs nog een beetje groter!

    is het huis waar jullie in zitten nou ook het mooie huisje wat jullie hadden verwacht:)...

    hoop nog vele verhalen van je te lezen...ben nu aan het werk!! heb thuis even geen internet..erg vervelend...maar dacht kan ik nu ff een mailtje sturen...

    liefs tytsje

  • 14 Augustus 2008 - 18:58

    Tante Jenny.:

    Hallo Rina,
    Hier eindelijk een berichtje uit Burdaard.
    Dit had ik op de datum van je verjaardag willen doen, maar door de verhuizing van Koert Jan en Henderika en de logeerpartijtjes van de kleinkinderen is dat er bij in geschoten.
    Nu ga ik er toch even voor zitten, voor we zelf op vakantie gaan.
    We willen met de boot weg, maar het weer werkt nog niet erg mee.
    We hebben je foto's bekeken en je verhalen gelezen.
    Dat is wel iets anders, dan hier in Nederland. Ben je intussen wat gewend aan het klimaat en de leefwijze?
    Nu, Rina, we blijven wel wat op de hoogte.
    Ontvang van ons de hartelijke groeten en sterkte bij je werk.

    Oom Jan en tante Jenny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Rumphi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Terugreis

15 Juni 2011

Vakantie

13 Mei 2011

Afscheid

21 April 2011

De laatste loodjes...

28 Maart 2011

Verhuisd
Rina

Actief sinds 04 Mei 2008
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 73072

Voorgaande reizen:

01 Juni 2008 - 19 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: