Voedsel - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu Voedsel - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu

Voedsel

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rina

10 Maart 2009 | Malawi, Rumphi

Monile,

Veel mensen in Nederland vragen zich af wat ik hier zoal eet mede omdat ik zoveel kilo’s ben afgevallen maar ik kan jullie verzekeren dat ik genoeg te eten krijg. Onze maaltijden zijn zeer gevarieerd, gezond (bijna geen vet) en lekker, alleen kost het soms wat moeite om de inkopen te doen en de juiste ingrediënten te vinden. De lekkere tusssendoortjes zijn hier ook
moeilijk verkrijgbaar of hartstikke duur waardoor we weinig snoepen maar zo nu en dan trakteren we onszelf op wat lekkers of we krijgen een pakketje uit Nederland en dan is het PARTY TIME...........hahaha.

In Rumphi hebben we één grote supermarkt maar het assortiment wisselt behoorlijk. Er is een bakkerij maar het brood is niet altijd vers. In het begin vroeg ik of de broodjes vers waren en ze zeiden altijd “ja”. Nu vraag ik of de broodjes vandaag gebakken zijn en nog steeds zeggen ze altijd “ja”. Gelukkig hebben we een broodrooster! Het onderzoeken van je aankopen en het stellen van de juiste vragen is hier erg belangrijk.......hahaha.
Er is elke dag markt waar we o.a. aardappelen, rijst, bonen, bloem en olie halen. Alles staat in grote voorraadzakken en er wordt per schaaltje of emmertje een prijs betaald. Wij betalen meestal dezelfde prijs als de lokale bevolking. Op weg naar huis kom ik ook nog allerlei kraampjes / winkeltjes tegen en hier koop ik de kleinere dingen zoals melk, eieren, frisdrank, fruit, tomaten en uien. Deze producten zijn op de markt ook te koop maar we proberen zoveel mogelijk mensen te laten profiteren van onze aankopen. Voor veel mensen zijn we hun beste klant en ze stoppen ons dan ook regelmatig wat extra toe.
Op de markt kunnen we kool en groene bladeren krijgen maar voor andere groente moeten we naar Mzuzu toe. Dit is de hoofdstad van het noorden en ligt 70 km verderop. Als andere volunteers naar Rumphi komen en ze gaan via Mzuzu (wat meestal het geval is) dan nemen ze vaak wat voor ons mee. Onze Malawiaanse buurvrouw, Gloria, koopt ook regelmatig groente voor ons in Mzuzu en anders pakken we zaterdags de minibus en gaan shoppen in de grote stad. Ook altijd een avontuur!
Mzuzu heeft 2 grote supermarkten waar we kaas en andere lekkernijen halen en soms zelfs vlees. De Butcher No. 1 van Rumphi is ons wel aanbevolen en we zien regelmatig een geslachte geit in een kruiwagen voorbijkomen (verser kan bijna niet) maar we vertrouwen de supermarkt in Mzuzu toch meer. Laatst hadden we zelfs biefstuk....... mmmm. Soms kopen we een kip en die wordt dan vakkundig door Marianne geslacht.
Onze groentetuin doet het wonderbaarlijk goed. We hebben al een paar keer sperziebonen, sla en radijs gegeten. De tomaten groeien goed en voor de rest staat er nog een heleboel groen in maar er staan geen kaartjes bij dus ben ik het spoor een beetje bijster......hihihi. Er is in ieder geval meer dan genoeg en we moedigen de guard aan om de extra groente te verkopen op de markt zodat hij zijn inkomen wat aan kan vullen.

Marianne is een prima kok en ik heb veel van haar geleerd en met de hulp van het “The Peace Corps Malawi Cookbook, A Village Culinary Handbook” stellen we onze maaltijden samen. Ik eet hier mousaka, lasagne, pizza, enchilada, veel lekkere prutjes met rijst of pasta en regelmatig hollands nl. aardappelen met wat groente en vlees, fruitsalades, tonijnburgers en een boerenomelet en niet te vergeten elke zondag een speciaal ontbijtje. Het oventje dat we in het begin gekocht hebben is goud waard!

Ondanks dat we niet zoveel verdienen kunnen we goed rondkomen en hebben we geen moeite om de boodschappen te betalen. Het is wel een contrast met de lokale bevolking want die hebben het deze maanden moeilijk. Na de dure feestdagen (ja,........ook hier) en nog voor de maïsoogst hebben veel mensen honger. De mensen in onze naaste omgeving, zoals onze guard en onze wasvrouw, proberen we te helpen door ze wat rijst, olie, suiker, ed te geven en ik bak soms een bananenbrood voor hun en ik moet eerlijk bekennen die zijn HEEL lekker.

De maaltijden zijn ook een zeer belangrijk sociaal onderdeel van ons leven. We hebben geen tv en Rumphi heeft geen bruisend uitgaansleven. Regelmatig krijgen we mensen te eten (ja, dan kookt Marianne) maar dat zijn meestal andere westerlingen want het blijft moeilijk om contact te krijgen met de lokale bevolking. Als we al Malawianen over de vloer krijgen dan waarschuwen we ze van te voren dat we geen nsima (maïspap) koken. Voor elke Malawiaan is een maaltijd zonder nsima geen maaltijd dus het kan zijn dat ze van tevoren thuis hun nsima eten.

Marianne, Marian, Thomas en Jesse bedankt voor het overlevingspakket en een stukje schrijven over voedsel gaat een stuk beter met een zak drop bij de hand.........BEDANKT!
Hallie en Peter, heel veel plezier met jullie avontuur in Afrika.

Ik heb het al vaker gezegd maar ik blijf genieten van alle reacties op mijn blog! Zonnige groetjes (sorry, ik kon het niet laten) uit Malawi.

Liefs Rina

• 11 Maart 2009 - 03:12

Leandra En André:

Wow, dat klinkt echt heel goed! Wij hebben het voor de meeste tijd maar opgegeven om te koken hier in China: de mensen in de restaurantjes kunnen het veel beter en het is (bijna) net zo duur.. Als we koken, zijn we wel al crea geweest en konden we zelfs hutspot, pannenkoeken en brood met eiersalade fabriceren. De Chinezen zijn dol op onze pannenkoeken, maar voor ons is dat wat minder goed... En met alle pakketjes mét chocola, moeten we ook hier gewoon oppassen. Maar als we het niet allemaal tegelijk opeten, vallen we hier ook automatisch af... Het is vooral het vette eten dat er niet meer is, denk je ook niet? Geniet ervan, het klinkt alsof jullie het prima naar je zin hebben!

• 11 Maart 2009 - 10:53

Mirelle:

Heee!!

Ik kan bevestigen dat ik geen dag vervelend gegeten heb bij je, hahahahahaha!!

Leuk weer iets van je te lezen, je klinkt lekker opgewekt en inderdaad de groententuin ziet er fantastisch uit!

Dikke kus

• 11 Maart 2009 - 17:21

Marian:

Met die kippefoto doe je mij ff geen plezier, maar die op je fiets ziet er goed uit (strak!). Ook met de groene vingers zit het wel goed aan de tuin te zien. Fijn dat je het pakketje hebt ontvangen en dat je de inhoud lekker vindt :-)

Dikke hug, Marian, Thomas en Jesse

• 11 Maart 2009 - 18:10

Diny Sonnega:

Hoi Rina.
    Wat heb jij weer vrolijke foto's gemaakt. Je tuin ziet er inderdaad erg groen uit.Er valt dan zeker een bui. Het blijft leuk om af en toe even te horen hoe jullie je tijd doorbrengen. Wat leuk he? dat Wia bij jou komt logeren. Voor haar is het ook een geweldig avontuur natuurlijk.Ze verheugt zich zeer op deze reis. Bij ons komt ook zo langzamerhand het voorjaar in de lucht. De narcisjes in de potten staan al overal te bloeien en er zitten dikke knoppen in de bomen.Het is nu 19.15 en het is bijna donker. Aan het eind van de maand een uurtje erbij is wel lekker, kunnen we weer eens na het avondeten een rondje door het Leeuwarderbos met Hummer onze hond. Hé Rina, de groeten en blijf vooral schrijven over je belevenissen! Doei, Diny.

• 13 Maart 2009 - 09:00

Gerarda:

Heey rina,

Daar was ik ook weer eens :) uit het zonnige Groningen!
    Wat een culinair genot, hihi! Die Nederlandse aardappel gaat gewoon niet vervelen!! Hier gaat alles goed! Vorige week uitstapje gehad naar het KCL, lekker vertrouwd op de Cell-dyn gemeten! Was erg leuk, ook om collega's weer te zien! Verder zijn we druk aan het verbouwen in ons nieuwe huis! Hebben er een groot stuk achter gekregen (kan bijna paarse bank bestellen jippie!!!) Planning lijkt in juli verhuizen!
    Tot horens dikke kuzz