Afrikaanse traditie - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu Afrikaanse traditie - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu

Afrikaanse traditie

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rina

21 September 2008 | Malawi, Rumphi

Monile,

Het is even geleden dat jullie wat van mij hebben gehoord maar de dagen vliegen om en voor ik het weet is er weer een week voorbij. Ik had verwacht dat ik meer moeite zou hebben met de lange avonden maar ik zit hier toch in een heel ander ritme. De dagen beginnen vroeg en soms mis ik de lange zomeravonden want hier is het altijd om 18:00 uur donker. Na het eten kletsen we nog even of we zitten achter de computer (de afwas wordt de volgende morgen gedaan door onze guard!!!……….. wat een luxe hè) en dan ga ik rond 21:00 uur slapen.

Het werk in het ziekenhuis is pittig. Het zijn soms drukke lange dagen want ze zitten met een personeelstekort en ik werk veel mee in de routine. De werkzaamheden heb ik nu grotendeels onder de knie maar de mentaliteit is een ander verhaal….hahaha. Het is soms behoorlijk frustrerend maar ik probeer de dingen zoveel mogelijk positief te benaderen. Ze beginnen mijn humor wat te snappen waardoor er ook genoeg gelachen wordt.
Ik denk wel dat ik het getroffen heb met mijn collega’s in het lab. De manager van het lab, Charles, is een jonge man die 3 jaar geleden door omstandigheden hoofd van het lab is geworden terwijl hij nog maar net een paar maanden van school was. Ik heb veel respect voor hem hoe hij het lab runt en hij geeft duidelijk aan wanneer hij mijn hulp kan gebruiken maar is gelukkig ook duidelijk als hij het niet met me eens is. Ik heb heel veel ideeën in mijn hoofd zitten maar wat ik vooral leer is flexibel zijn en geduld hebben…………hahaha.

De weekenden zijn voor de ontspanning zodat de batterij weer opgeladen wordt. Ik zit in een prachtige omgeving en tijdens de wandelingen en fietstochtjes (ja, kleine fietstochtjes want het is hier heuvelachtig en de mountainbike is van iets andere kwaliteit dan ik gewend was….pfff) genieten we met volle teugen. Tijdens een picknick bij de rivier zagen we een groep bavianen die op de berghelling aan de ander kant van de rivier aan het ravotten waren. Ongelooflijk! het was net een live uitzending van National Geographic.

In Rumphi was 2 weken geleden een Vimbuza Healing Dance Festival en daar werden traditionele dansen uitgevoerd door de witch-doctor. Een typisch Afrikaans sfeertje met veel tromgeroffel, zang en ontzettend druk. Leuk om te zien!
Afgelopen zaterdag waren we door Maaike, een Nederlandse vrijwilligster, uitgenodigd in Bolero, een dorpje verderop, voor de Chief Celebration, een soort koninginnedag voor de “koning” van dit gebied. Dit is een jaarlijks evenement met veel ceremonie en opnieuw veel zang en dans.

Ik ben ontzettend blij dat ik gekozen heb voor dit gebied. De koude douche is soms (ja……… het begint te wennen!) nog afzien en ook de voorraad in de winkels is soms om te huilen maar dit is wel het echte Afrika. Veel traditie en een manier van leven waar ik veel van kan leren.

Volgende week komt Neeltje langs en heb ik een weekje vakantie. We gaan eerst 4 dagen op safari naar South Luangwa in Zambia en dan zal ik haar nog wat mooie plekjes in Malawi laten zien. Ik heb al wat veldonderzoek gedaan dus dat komt helemaal goed…….hahaha.

Tot gauw en veel liefs,

Rina




  • 22 September 2008 - 09:22

    Heit En Mem:

    Fijn weer wat van je te horen.We hebben hier
    nog steeds een mooie nazomer, alhoewel het s'nachts steeds kouder wordt.Verder is alles hier oké. We wensen jullie een prettige vakantie weekje toe.

    groetjes en liefs en tot horens,heit en mem

  • 23 September 2008 - 17:34

    Nel:

    Hallo, blij voor je dat het zo goed gaat, blijf genieten, het regent hier wel door. liefs, doeidoei

  • 25 September 2008 - 13:45

    Ingrid En Erik:

    Hallo rina,

    Het is zo goed te lezen hoe je je thuis gaat voelen, te lezen wat je beleefd maar vooral ook hoe je het beleefd.. Zo intens en echt alsof we over je schouder mee kunnen kijken met wat je doet.. We zien je stralende lach in de woorden die je schrijft, net alsof we bij je zijn.. Het kunnen voelen dat je ervan geniet, je doet het zo goed..

    Groetjes Ingrid en Erik

  • 03 Oktober 2008 - 18:52

    Callantsoog:

    zo maar eens wat laten horen hiervandaan.Van Mirelle je site gekregen.Ga op mijn gemak je foto,s bekijken .Alles goed?Zin in je vakantie met Mirelle?Wat een andere wereld is dat waar je nu leeft en werkt.Dit moet wel een heel bijzondere ervaring zijn.Als het goed is worden we door Mirelle op de hoogte gehouden van jullie avonturen.Geniet er van want die paar dagen vrij zijn zo voorbij. Rina n dikke knuffel vanuit een smerig winderig en regenachtig Callantsoog

  • 08 Oktober 2008 - 10:20

    Tjallie:

    Hoi Rina,

    Wat een geweldige ervaringen. Dat je zo midden in de natuur bent met olifanten en ook met de plaatselijke bevolking op een feest. Daar zou ik ook reuze van kunnen genieten. Kan de sfeer bijna opsnuiven van de foto's.
    Zal je blijven volgen, groetjes Tjallie

  • 09 Oktober 2008 - 19:26

    Coby:

    Hey Rina, mooi dat je ook gelegenheid hebt om van die ceremonies mee te maken. We hadden deze week in het MCL ook Afrikaanse toestanden een behoorlijk forse stroomonderbreking en ook noodaggregaten die het daarna af lieten weten. We kunnen dan meteen niets meer. Patienten op de poli werden naar huis gestuurd en daarna is er zelfs een crisisberaad geweest. In de westerse wereld zijn we bij dat soort kleine probleempjes meteen van slag. Ik wens je veel succes verder. Groeten, Coby.

  • 13 Oktober 2008 - 16:55

    Judith En Koos:

    hoi Rina,
    via de blog van mirelle bij die van jou terechtgekomen. wat zit je in een prachtige omgeving zeg! echt super. we hopen dat alles goed met je gaat, dat je daar veel goeds kan doen en veel goeds ontvangt. heel veel succes en de groeten aan Mirel als ze daar is :-)
    vanuit een mistig leeuwarden; groetjes \Koos en \judith

  • 23 Oktober 2008 - 12:27

    Hans:

    Lieve Rina, we vinden het super wat je doet! Heb zojuist de foto's bekeken en enige berichten gelezen. Veel mensen hebben het erover om hun talent te gebruiken ten behoeve van anderen, maar weinigen doen het ook echt. Veel liefs, je neef Hans en Mirjam.

  • 07 November 2008 - 22:54

    Herma Hennen Ida:

    Hier zijn we nog een keer, we waren nog niet uitverteld.Herma en ik zitten gezellig aan de wijn na een week hard werken(je geloofd het zeker wel).Hennie is ook weer veilig terug, het was wel een omslachtige reis, met gevaarlijke avonturen.Het is wel een lang verhaal,maar we hebben nog wat bij te mailen1!Mis je de kroeg niet?Nou veel liefs van ons dikke tut van ons!!!

  • 07 November 2008 - 23:06

    Herma En Ida:

    We zagen zonet dat ons vorige bericht er niet meer op staat. We mailen je morgen opnieuw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Rumphi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Terugreis

15 Juni 2011

Vakantie

13 Mei 2011

Afscheid

21 April 2011

De laatste loodjes...

28 Maart 2011

Verhuisd
Rina

Actief sinds 04 Mei 2008
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 73073

Voorgaande reizen:

01 Juni 2008 - 19 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: