Sneeuw - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu Sneeuw - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Rina Boonstra - WaarBenJij.nu

Sneeuw

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rina

30 November 2010 | Malawi, Rumphi

Monile,

Er ligt weer sneeuw in Nederland!!!!!!!!!!!!! Wat een heerlijk idee. Het is hier bloedheet en ik heb zin om de hele dag onder de koude douche te gaan staan maar helaas moet er ook gewerkt worden. Sneeuw..........krijgen jullie dan weer zo’n heerlijke echte winter. Ik heb zin om spontaan een ticket te boeken. Mijn collega’s snappen niks van mijn enthousiasme voor sneeuw want dat betekent toch dat het heel koud is en dat kan toch nooit leuk zijn......hahaha.

Deze herinnering aan Nederland en het vriendelijke verzoek van een aantal mensen om weer eens iets op mijn blog te plaatsen hebben mij overgehaald om een verhaaltje te tikken. Ik probeer me voor te stellen wat interessant is om jullie te vertellen maar ik moet toegeven dat, nu ik hier meer dan 2 jaar zit, voor mij heel veel dingen “normaal” zijn geworden terwijl dat in jullie ogen helemaal niet “normaal” is.

Ik verbaas me nog wel over het gebruik van de mobiele telefoon hier. In het ziekenhuis loopt iedereen met een mobiel rond en als die overgaat dan wordt er opgenomen, ongeacht waar je mee bezig bent. Je ziet tijdens vergaderingen iedereen in en uit lopen omdat ze gebeld worden. We waren laatst bij een collega thuis om ons respect te tonen omdat zijn vader overleden was. Degenen die de toespraak hield werd gebeld en de eerste keer nam ze alle tijd om te kijken wie haar gebeld had en vlak daarna nam ze op en voerde een gesprek. Iedereen moest wachten en daarna ging ze verder met haar toespraak. Ik zat met kromme tenen omdat ik het heel onfatsoenlijk vond maar de rest vond het heel normaal…..

In oktober is er een nieuwe VSO dokter in Rumphi komen werken en door haar reactie op de “normale” gang van zaken hier herinner ik me mijn reacties toen ik hier net was. Ik geloof dat ik me toch aardig heb aangepast............hahaha.......maar toch mis ik de SNEEUW!!!!!

In mijn werk zijn een aantal positieve ontwikkelingen. Ik heb een nieuwe manager gekregen. Hij is overgeplaatst van Mzuzu Central naar Rumphi District. Hij is wat ouder, heeft veel ervaring en goede contacten maar het allerbelangrijkste is, hij drinkt geen alcohol. Alcohol is een groot probleem onder het personeel van het ziekenhuis en het komt regelmatig voor dat personeel dronken op het werk verschijnt of helemaal niet komt, zelfs als ze dienst hebben. Het is een gevolg van de uitzichtloze situatie waar veel mensen in zitten en als ik kijk naar de laatste ontwikkelingen van het land dan wordt het er helaas niet beter op.

Het nieuwe lab is nog steeds niet klaar MAAR...........er is hulp onderweg. De laboratoria van de noordelijke regio worden sinds kort gesteund door het Howard Universtity Technical Assistance Project (HUTAP) en zij gaan Rumphi helpen om het lab af te bouwen en in te richten. Dit project wordt gesponsord door Howard University in de US en mijn eerste indruk is dat er veel geld beschikbaar is. HUTAP is al een aantal jaren actief in de lab wereld van Malawi en ze hebben daardoor ook de nodige ervaring in het werken in Malawi. Het enige wat het ziekenhuis hoeft te doen is de oude tafels, kasten en laden te verwijderen. Als alles meezit is het nieuwe lab klaar in Maart 2011. Ben benieuwd........... zou ik het dan toch nog meemaken dat, voordat ik naar huis ga dat het nieuwe lab klaar is????

Door mijn nieuwe manager ben ik ook weer wat meer op het lab. We werken nog steeds veel aan Quality Control en heel langzaam zie ik verbeteringen. Na mijn vakantie was ik erg blij om te zien dat de meeste controles gedaan waren en ook het onderhoud aan de machines was gebeurd. De CyFlow (CD4 bepalingen) is erg gevoelig en had altijd veel storingen maar sinds april 2010 hebben we geen enkele dag gehad waarop we de CD4 niet konden bepalen.
Vlak na mijn vakantie hebben ze het lab zelfs helemaal opgeruimd en dat was nog niet eerder gebeurd in de 2 jaar dat ik er werk. Heel bemoedigend allemaal.

Voor mijn vakantie had ik de beschikbaarheid over wat extra geld en ik had genoeg over om ook een desktop voor het lab aan te schaffen. Dit is een groot succes. Mijn collega’s zijn me hartstikke dankbaar en ze schrijven nu zelf de SOP’s en verslagen. Een collega maakte de opmerking: “Rina, we zijn hartstikke blij met deze computer maar het bezorgt ons wel veel werk” waarna hij weer driftig verder ging met typen. Ik had niet verwacht dat deze aanschaf zo’n stimulerend effect zou hebben maar het is geweldig om te zien.
Ze hebben nu ook regelmatig een muziekje in het lab en de sfeer is nog nooit zo goed geweest.

Het is een groot contrast met mijn eerste jaar. Ik heb het heel moeilijk gehad en was bijna na een jaar weer naar huis gegaan maar ik ben nu heel blij dat ik gebleven ben. Ik heb mijn doelstelling vaak bij moeten stellen en nu zie ik dingen gebeuren die ik niet voor mogelijk had gehouden.

Voor de rest geniet ik nog steeds van de prachtige omgeving. We maken regelmatig uitstapjes en laden de batterij dan weer op. Onze Landrover Discovery is een gouden greep geweest.

Ok, genieten jullie nog maar even van de sneeuw en dan neem ik maar weer een lauwe douche.

Liefs,

Rina

  • 30 November 2010 - 17:11

    M & M:

    Hoi Rina, wat leuk om een nieuw bericht op je weblog te lezen! Ik hoop dat het gelukt is met de nieuwe werkvergunningen! Wij zijn sinds afgelopen zaterdag weer in het koude kikkerlandje met inderdaad sneeuw! Heel bijzonder! We genieten van het weerzien met familie & vrienden, maar o wat is het koud. Twee truien over elkaar heen en nog koud :) Een fijne decembermaand gewenst, tot volgend jaar! Groetjes, M & M

  • 30 November 2010 - 17:15

    Mirel:

    Je collegae zijn niet de enigen die niet snappen dat je zo enthousiast kan zijn hoor. De mensen hier die na de eerste sneeuw al 5 uur in de file stonden waarschijnlijk ook (ow, en wij die 's morgens staan te krabben en met koude tenen na het rondje met de hondjes thuiskomen en zweepslagen oplopen na het uitglijden en gestressd zijn van het net niet - net wel starten van de auto en kippenvel van net niet dik genoege jassen en ... en... en... ook) :-S

  • 30 November 2010 - 17:38

    Marian:

    Lieve Rina,

    Het is toch weer een boeiend verhaal geworden hoor, erg leuk om te lezen. Suc6 daar en we denken aan je!
    Liefs van ons 3en

  • 30 November 2010 - 19:53

    Geertje:

    Hoi Rina,
    Had al een paar keer aan Wia gevraagd, hoe het daar ging. Leuk om weer wat van je te horen. Inderdaad is het hier koud en sneeuw kan van mij gestolen worden. Dat geglibber naar het werk , brr! Met mij is alles oke en ben met m'n laatste mnd bezig bij het KCL,zal wel wennen zijn , maar het lijkt me heerlijk om je eigen tijd in te delen. Begin in ieder geval maar met het uitmesten van laden , kasten en niet te vergeten de zolder en dan genieten van de lente en zomer. Rina, veel werkplezier daar en geluk in de ......! Groetjes. Geertje

  • 01 December 2010 - 01:42

    Leandra:

    Tja, die telefoons... ik denk toch dat het iets Nederlands is hoor, dat we daar zo moeilijk over doen. Hier in Cambodja is het ook weer heel normaal om tijdens een worskhop onder de tafel te duiken en het telefoongesprek vervolgens luid te doen.... Leuk om je positieve verhaal te lezen!!!

  • 01 December 2010 - 07:21

    Tea:

    Hallo Rina,
    Leuk weer iets van je te lezen.
    In Friesland (Leeuwarden) ligt nog geen sneeuw maar wel ijs, als het een beetje mee zit kunnen we dit weekend schaatsen. Bij Gytsjerk zijn ze alweer op het ijs geweest. Ik hoop dat het een lekkere winter wordt met veel ijs en geen sneeuw op het ijs, want dat tast de kwaliteit aan.
    Het is niet voor te stellen dat het bij jullie nu zo warm is, hier was het vanmorgen -5 graden en de gevoelstemperatuur -13 graden. Ik pak nu liever een heel warme douche. Liefs je zus

  • 01 December 2010 - 08:39

    Heit En Mem:

    Lieve Rina,
    Fijn om weer iets van je te lezen.Er zaten dus al meer mensen op een verhaaltje van jou te wachten.Leuk dat het nu zo goed gaat. Je moet maar denken die paar maanden nog zijn zo voorbij. Dan kun je weer aan een nieuwe uitdaging beginnen. We wachten maar af. Verder is hier alles goed maar echt heel koud , maar dat wist je al.

    Groetjes van heit en mem

  • 02 December 2010 - 09:57

    Diny:

    Hoi Rina. Heel fijn dat we weer wat van jouw verhalen mogen genieten, het blijft leuk om te lezen. Beslist geen ticket boeken want het gaat het weekend weer dooien! Zo gaat dat ook in Nederland, dat weet je toch nog wel? Maar koud was het wel de afgelopen dagen! Wij hebben een heerlijke houtkachel dus dat zijn mandenvol hout aandragen, zalige warmte en lekker knus zo voor de feestdagen. Maar jij zal je er niet veel van kunnen voorstellen omdat jij alleen maar snakt naar koelte. Wat fantastisch dat je nu zoveel hebt berijkt in de tijd dat jij er bent. Een opsteker dat je wat positieve feedback krijgt want dat is ook wel anders geweest hé? En daar doe het allemaal voor toch? Vanmiddag ga ik even naar Intratuin met mijn buuv, gezellig even naar de kerstshow! Hoe staat het met je groentetuin of is het er te warm voor? Rina, ik wens jouw en je vrienden daar een fijne decembermaand en een heel goed 2011! Groeten van Diny

  • 04 December 2010 - 16:28

    Marianne K:

    Sneeuw. Missen? Echt niet....Ik stond maandagmiddag in de file. Ik heb 3 uur over 42 km gedaan.......toen nog 1 1/2 uur richting huis. Maar ja, ik haat de sneeuw en de gladheid elk jaar weer.....Leuk om weer een mooi verslag van je te lezen meid. Je kan het nog steeds....Hier gaat alles zijn gangetje. Veel plezier!!! Dikke kus van Stampertje

  • 06 December 2010 - 03:43

    Feikje:

    'k Zat me al af te vragen hoe lang die koffers ingepakt zouden blijven......Over het weer hebben we het niet, ik ontvlucht de k.kou. Over een week zit ik boven de 30 gr in de Filipijnen! Denk dat ik dan ook wel zin heb in een koude douche. Goeie kerstdagen alvast!
    Dikke tút.

  • 10 December 2010 - 12:00

    Wia:

    Heeey Rina,

    Nou moe geen reactie van mij.... Wel goed dat je me mist hihi, ik mis jou namelijk ook !!! En ja, zomaar een nieuw verhaaltje en ik had toch echt niets geplaatst voor jou ?? Heeeel goed dat je nu internet in het ziekenhuis hebt, krijgen we vast en zeker iets sneller een verhaal :)
    Het is mooi om weer iets van je lezen maar het is nog beter om je stem te horen, wat ben je dan weer heerlijk dichtbij.
    Lieve Rina, blijf genieten en groetjes aan iedereen.

    Dikke knuffel, Wia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Rumphi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Terugreis

15 Juni 2011

Vakantie

13 Mei 2011

Afscheid

21 April 2011

De laatste loodjes...

28 Maart 2011

Verhuisd
Rina

Actief sinds 04 Mei 2008
Verslag gelezen: 509
Totaal aantal bezoekers 73064

Voorgaande reizen:

01 Juni 2008 - 19 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: